Sometrendit 2021
Markkinoijien käyttämisen suosio.

Käyttäjien suosio 10/2020

Somekanavien suosiot ovat muuttuneet – Visuaalisuus nostaa päätään
Facebookin suosio on vähentynyt, mutta on edelleen 94%! Monet markkinoijat kuitenkin kertovat karttavansa Facebookia. Viimeisen kahden vuoden aikana Facebook on menettänyt rooliaan tärkeimpänä markknointikanavana. Kysyttäessä tärkeintä markkinointikanavaa Facebook putosi 67%:sta 59%:iin vuonna 2020. Vain 50% aikoi lisätä sen käyttöä (vastaava luku oli 62% kaksi vuotta sitten).
Instagram on nouseva tähti. 76% markkinoijista käyttää Instagramia. Se on noussut monen somekanavan ohi vertailussa ja on nyt Facebookin jälkeen toisena. 67% aikoo lisätä sen käyttöä.
Toinen merkittävä nousija on YouTube. 69% markkinoijista aikoo lisätä sen käyttöä ja 73% haluaa oppia lisää sen käytöstä. You Tube on kaikkein suosituin videokanava ja 55% markkinoijista käyttää sitä.
Mielenkiintoinen, mutta mielestäni ei laisinkaan yllättävä, nousija vertailussa on LinkedIn. Tämä jää monelta huomaamatta, ja sen mahdollisuudet käyttämättä. Vaikeina ja turvattomina aikoina sekä erityisesti koronan aiheuttaman etätyön ja yksin työskentelyn aikana verkostoituminen on entistäkin tärkeämpää.
Instagramin ja LinkedIn:n suosion kasvu kertoo visuaalisuuden merkityksen ja kiinnostuksen voimakkaasta kasvusta.
Lähde: Social Media Examiner: Industry report 2020@
Millainen on tehokas somejulkaisu 2021?
- Vain yksi viesti yhteen päivitykseen.
- Toimi kyseisen kanavan tyylillä.
- Huomio brändisi ja viestisi tarkoitus/tavoitteet.
- Mieti yrityksen tunnistettavuus ja brändi. Jos käytät logoa aina päivityksissä, voisiko sillä olla aina sama paikka?
- Voitko ehkä jollain yllättää ja herättää sillä huomiota?
- Jos tarkoitus on saada ihmiset jakamaan päivitys, sisällön pitää olla sen mukainen. Tarkista aina, miten yleisö reagoi mihinkin päivitykseen.
- Pidä mielessä koko ajan kohderyhmä. Mitä kieltä käyttävät? Miten herätät juuri heidän huomion?
- Muista mobiiliiystävällisyys, tekstin ja kuvan koko (testaa!).
- Luo hierarkia – Päätä lukijan puolesta, mikä on tärkeää. Jaa tila sen mukaan, mikä on pääviesti ja selittävä osa. Jos päivityksessä on toimintakehote, muista sen huomioarvo.
- Jätä valkoista tai tyhjää tilaa.
- Jätä teksti pääosin selittävään osaan – Ihminen rekisteröi visuaalisuutta 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä.
- Muista kontrasti: Vain riittävällä kontrastilla oleva teksti tulee luetuksi.
- Ihmiset lukevat vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas.
- Valitse värit, haluatko provosoita, stimuloida, rauhoittavan, tyynen tunnelman vai räväkkyyttä. Myös fonteilla luot myös tunnelmaa. Älä käytä enempää kuin 2 fonttia yhdessä päivityksessä.
- Kysy muiden mielipiteitä ennen julkaisemista. Minkä tunnelman haluat välittää ja välittyykö se?
- Tee selväksi, miten haluat lukijan toimivan. Onko kyseessä uutinen, johon haluat kommentteja? Haluatko ihmisten tilaavan ilmaislahjan tai tarttuvan tarjoukseen?
Somejulkaisujen ideoita 2021
- Jaa onnistumisen ja epäonnistumisen hetket – Anna tilaisuus samaistua.
- Anna palanen itsestäsi: Kerro jotain henkilökohtaista, esim. tapahtuma.
- Ota esiin vanhat päivitysideat ja muokkaa niistä uudet.
- Osallista seuraajat / tykkääjät keskusteluun, kilpailuun, vastaamaan haasteeseen jne.
- Puhu ajankohtaisista puhuttavista aiheista brändillesi sopivin tavoin.
- Puhu kuvilla. Yllätä!
- Kerro itsestäsi ja luo sidettä seuraajiin / tykkääjiin. Pyydä Instagramissa kuvia jostain omaan elämään liittyvästä.
- Kerro asiakastarina.
- Muista ajankohtaisuus ja että asia on relevantti lukijalle.
- Ideoi otsikko napakaksi tietoiskuksi, kysymykseksi tai muuten mielenkiintoa herättäväksi.
- Ota alaasi koskeva mielenkiintoinen uutinen, jaa se ja pistä oma kommentti asiasta.
- Jaa jonkun toisen hyvä julkaisu, joka seuraajillesi on kiinnostava.
- Vaikka koronan vaikutuksia on paljon käsitelty, keksi joku oman alan niksi tai muu vinkki korona-ajasta selviämiseen.
- Kilpailut ja muut palkitsevat interaktiiviset julkaisut kiinnostavat aina.
- Ilmaiset webinarit ja muut vastaavat kiinnostavat, kun on enemmän aikaa. Muista mainita sana ilmainen.