3 pahinta virhettä värien käytössä ja niiden korjaaminen

3 pahinta virhettä värien käytössä ja niiden korjaaminen 640 799 Coltrane Hassinen

3 Pahinta virhettä värien käytössä

1. Värillä on väliä – älä aliarvioi värien merkitystä

Älä aliarvioi värien merkitystä.  Sinunkin yrityksesi värit voivat olla vanhanaikaiset ja se voi antaa pysähtyneen kuvan yrityksestä.

Oma intuitio voi olla paras kertoja. Ainakin jos valitset jotakin itsellesi. Kun luot jotakin muille, luo ostopersoonia ja testaa juuri sellaisten parissa, jotka ovat kohderyhmääsi. Markkinoinnissa lempivärilläsi ei ole väliä. Tärkeintä on se, millä saavutat tavoitteesi. Esimerkiksi miesten deoderantissa pinkki päävärinä voisi herättää paljon negatiivisuutta.

Ota tavaksi kerätä palautetta. Mitä ikinä teetkin markkinoinnissa, kerää palautetta ja lisää aika palautelomakkeeseen kohta värit.

Aivot siis rekisteröivät ensimmäisenä värit ja niiden perusteella tehdään esimerkiksi suurimmaksi osaksi päätös jäädäänkö sivuille.

Mitä tahansa teet, muista että värillä on väliä.

2. More is Less – Kuinka paljon värejä voi yhdistää?

On mahtavaa, jos rakastaa värejä, mutta liika on aina liikaa.  Jos haluat yhdistää useita värejä, etkä ole aivan varma lopputuloksesta, pyydä mielipiteitä. Testaa pienellä joukolla kohderyhmää. Voit myös palkata ammattilaisen, mutta itsekin voit oppia yhdistämään värejä. Aloita aina vähästä määrästä, vaikka yhden värin eri sävyistä. Muista, että voit korvata eri värejä saman värin eri sävyillä. Liian paljon värejä luo kokonaisuuden, joka näyttää amatöörimäiseltä ja helposti ennemminkin ajaa ihmisiä pois kuin vetää heitä puoleensa. Testaa ja opi palautteista ja tuloksista!

Kuinka paljon värejä voi yhdistää?

Usein sanotaan, ettei kannata yhdistää enempää kuin 3 väriä. Jos olet varma tuloksesta, voit lisätä neljännen. Värit ovat taas enemmän muodissa, mutta taidolla käytettynä. Jos niitä ei ole yhdistetty sääntöjen mukaan, hyvä lopputulos on saatu jonkun intuitiolla. Sekin on mahdollista ja siitä puhutaankin paljon maailmalla. Muodissa on mattamaiset, maanläheiset värit, joiden yhdistäminenkin on turvallisempaa.

Logo kannattaa olla selkeä. Jos yrityksesi ei liity mitenkään väreihin, taiteellisuuteen tai visuaalisuuteen, pitäytyisin maksimissaan kolmessa värissä. Kannattaa muistaa, että tänä päivänä logo ei ole enää pyhä, siitä voi tehdä eri versioita musta-valkoisen lisäksi (jota muuten kannattaa käyttää!). Logon eri muotoja voi käyttää symbolina yrityksen eri osastoista tai liiketoimintahaaroista, kuten Logon eri muotoja voi käyttää symbolina yrityksen eri osastoista tai liiketoimintahaaroista, kuten amerikkalainen kuriiriyhtiö Fedex on tehnyt.

3. Less is less – pelkäätkö värejä?

Chromophobia on englanninkielinen tieteellinen sana värien pelolle. Toisin kuin edellä, tämä on värien käyttämisen pelko. Kuinka monet rakennukset ovatkaan beigejä ja kuinka monet logot perussinisiä? Sininen on hyvin turvallinen väri ja myös maailman suosituin väri.

Mitä tahansa luotkin, haluat tarjota elämyksen, joka on miellyttävä, mutta jollain tapaa viihdyttävä, yllättävä tai kiihdyttävä. Jotain, mikä säväyttää. Jotain, mikä jää mieleen.

Aivomme rekisteröivät värit ensimmäisenä, mutta ne jäävät muun visuaalisuuden kanssa myös parhaiten mieleen. Jos onnistut valinnoissasi, voit todella onnitella itseäsi. Se, että visuaalisuutesi jää mieleen takaa myös sen, että se on myös alitajunnassa, jossa tehdään paljon päätöksiä mm. ostamiseen liittyen.

On hyvä miettiä, mikä on visuaalisen tuotoksesi tarkoitus. Mitä tunteita sen halutaan herättävän? Halutaanko myydä, herättää huomiota, saada kiinnostusta?

Tylsän luomuksen pelastaa jopa pienikin väriläiskä. Koska värit keräävät huomiomme, se pienikin väriläiskä saa sitäkin enemmän huomiota.

Pienen väriläiskän tai muun väreillä houkuttamisen keskiön paikka on tärkeä. Mikä on se paikka, jonne haluat ensimmäisenä huomion kiinnittyvän? Usein esimerkiksi alennushinta on laitettu kirkkaalla tummaa vasten, jolloin kontrasti on mahdollisimman hyvä ja kirkas väri kiinnittää huomiota.

Väritä se minkä värittäisit tärkeimpänä viestinä. Se, minkä haluat jäävän muistiin. Muista aina kontrasti.

Share

Coltrane Hassinen

VisuOpisto kouluttaa käyttämään visualisuutta ja sen kaikkia mahdollisuuksia. VisuVinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.