Aloittavan yrittäjän muistilista

Aloittavan yrittäjän muistilista

Aloittavan yrittäjän muistilista 150 150 Yrityksen visuaalisuus
  1. Markkinointiin panostaminen on muistettava jo rahoitushakemuksia ja budjettia tehdessä – älä tingi siitä. Ilman markkinointia ei ole myyntiä. Markkinointi perustuu aina markkinointisuunnitelmaan, joka on linjassa yritysten liiketoiminnan tavoitteiden kanssa. [spacer height=”10px”]
  2. Valitse yrityksellesi nimi, joka toimii hyvin verkossa ja jonka domain-osoite on vapaana. Yrityksen nimi voi olla myös eri kuin domain nimi, mutta domain nimi kannattaa harkita tarkkaan ja käyttää sitä markkinoinnissa, jotta se jäisi mieleen. Hanki domain-osoitteen mukainen sähköposti.[spacer height=”10px”]
  3. Tuotteista hyvin se mitä myyt. Jos myyt palveluita, mieti, miten voisit esimerkiksi paketoida tai tehdä niitä konkreettisemmiksi. Mieti mikä on se lisäarvo ja hyöty, jonka asiakas saa ja minkä asiakkaan ongelman tuote tai palvelu ratkaisee?[spacer height=”10px”]
  4. Hinnoittele tuotteesi tai palvelusi. Älä alihinnoittele, se antaa huonolaatuisen kuvan. Ota selvää kilpailijoiden hinnoista ja positioi itsesi markkinoilla.[spacer height=”10px”]
  5. Rajaa tarkkaan kohderyhmä. Mitä tarkemmin olet rajannut kohderyhmän, sitä paremmin pystyt kohdistamaan markkinoinnin ja myymään enemmän. Tärkeää on myös oppia tuntemaan kohderyhmänsä mahdollisimman hyvin. Mikä heitä valvottaa öisin? Mistä he etsivät tietoa? Miten heidän ostopalkunsa kulkee ja miten siihen voi vaikuttaa? Mistä heidät tavoittaa, millaista kieltä he käyttävät?[spacer height=”10px”]
  6. Tee kotisivut, jotka palvelevat asiakkaasi tarpeita. Määrittele kotisivuille tarkoitus ja tavoitteet. Facebook-sivut eivät korvaa kotisivuja. Varmista, että sivuilta selviää heti kuka olet, yhteystiedot, mitä myyt ja kenelle. Tee ostamisesta helppoa. Seuraa kotisivusi liikennettä. Hakukoneoptimointi on tärkeää tehdä hyvin  joko itse tai ulkoistettuna.[spacer height=”10px”]
  7. Hoida some hyvin, siellä sana leviää. Muista päivittää säännöllisesti jotain mielenkiintoista. Omille postauksille voi ostaa Facebookissa myös lisänäkyvyyttä. Panosta niihin kanaviin, joissa kohderyhmäsi on ja hoida mielummin pienempi määrä kanavia hyvin kuin suurempi määrä keskinkertaisesti tai huonosti. Some-kuva on erityisen tärkeää yksinyittäjälle, jonka pitää brändätä myös itseään.[spacer height=”10px”]
  8. Selvitä, ketkä ovat kilpailijoitasi ja mitä he tekevät. Miten erottaudut heistä asiakkaan näkökulmasta? Miksi juuri sinulta ostettaisiin? Mitä uutta tai parempaa sinä tarjoat? Minkä asiakkaan tarpeen ratkaiset?[spacer height=”10px”]
  9. Mainostamisessa on paljon vaihtoehtoja. Asetu asiakkaan asemaan ja mieti, mistä saat parhaan tuloksen. Facebook-mainonnassa pystyt kohdentamaan tarkkaan. Google antaa udelle markkinoijalle ilmaista mainosta, jos ostat alkuun itse tietyllä summalla. Tee tavoitteet jokaiselle kampanjalle.[spacer height=”10px”]
  10. Verkostoidu. Luo uusia, mutta käytä myös vanhoja kontaktejasi. Asiakkaat ovat ihmisiä, ja ihminen suhtautuu tuttuun eri tavoin kuin tuntemattomaan. LinkedIn on erinomainen verkostoitumispaikka. Pienyrittäjän kannattaa verkostoitua mahdollisimman hyvin. Kilpailijatkin saattavat olla yhteistyökumppaneita![spacer height=”10px”]
  11. Digiaikanakin käyntikortit ovat edelleen toimiva yhteystietojen vaihdon väline ja visuaalinen sekä konkreettinen asia, joka jää yrityksestäsi kontaktillesi. Panosta myös näihin. Muista myös, että vaikka näyt verkossa hyvin, se ei korvaa puhelinta ja asiakastapaamisia.[spacer height=”10px”]
  12. Tee tyytyväisistä asiakkaista suosittelijoita ja laita suositukset selkeästi näkyville.

Tehty Yrittäjät ry:n materiaalin pohjalta.

Share

Coltrane Hassinen

Markkinointikoulutuksen ja -uran jälkeen yrittäjäksi. Rakastan joka minuuttia!