Fontit luomassa tunnelmaa

Fontit luomassa tunnelmaa 150 150 Coltrane Hassinen

Fonteilla luot ensivaikutelman tunnelmaa.

Luo fonteilla tunnelmaa

Valitsemasi fontti on olennainen osa visuaalisuuden kokonaisuutta ja sillä on suuri merkitys siihen, miten saat viestisi perille.

Fonttien valintaa ennen mieti:

Mitä haluat fonttien edustavan?
Mitä yrityksesi tekee? Mikä on sen kohderyhmä? Mitkä ovat yritystäsi kuvaavat sanat ja arvot? Haluatko fonttien olevan leikkisiä, dynaamisia tai naisellisia? Tunteilla päästään vaikuttamaan yrityksen kiinnostavuuteen ja asiakkaan ostopolkuun sekä halukkuuteen tutustua ja ostaa juuri tästä yrityksestä. Fontteja on tänä päivänä niin paljon, että löydät varmasti juuri omasi. Fontteja voi myös teettää. Muista, että fontit ovat osa visuaalista kokonaisuutta ja vaikuttavat paljon tunnelmaan ja siihen, luetaanko teksti.

Haluatko, että fontti on yleinen vai harvinainen?
Maksullinen fontti on harvinaisempi (rajoittaa sen käyttöä muilla).

Muista, että vain tietyt fontit ovat varmoja web-fontteja, joillakin näkyvät ainoastaan nämä. Lisäksi esteettömyyssäännökset säätelevät fonttien käyttöä.

Luettavuus
Minkälaista materiaalia tuotat? Kuinka pienestä fontista täytyy saada esimerkiksi matkapuhelimen näytöllä selvää?

Moni fontti voi näyttää hyvältä, mutta käytössä esimerkiksi myymälän ikkunoissa onkin vähän epäselvä kaukaa katsojalle. Mieti eri tarpeita. Uhraatko luettavuutta tyylillä?

Vinkki: katso eri fonttien x-kirjaimen korkeutta. Mitä enemmän korkeus on sama, sitä paremmin ne sopivat yhteen.

Älä yhdistä liian montaa fonttia
Kuten kaikki muutkin visuaaliset elementit, liika on liikaa. Huomioi kuitenkin, että aina 2 fonttia (otsikko ja leipäteksti) eivät riitä.

Valitse samantyylistä (samasta perheestä) tai vastakohtia
Liian samantapaiset eivät ole kuitenkaan hyvä yhdistelmä, koska pian näyttää siltä, että olet vahingossa laittanut kahta eri fonttia.

Vastakohdat esimerkiksi otsikossa ja tekstissä täydentävät usein hyvin toisiaan. Käytä maltillisesti hyvin erilaisia fontteja, mutta tarpeen tullen fontin eri muotoja luettavuuden ja korostamisen parantamiseksi. Katso, että kaikissa valitsemissasi fonteissa on yhtä paljon vaihtoehtoja (lihavointi, kursivointi jne)

Ota huomioon tämän päivän trendit ja päivitä vanhentunut ulkoasu
Fonteista näkee selvästi, jos brändille ei ole tehty mitään vuosikymmeniin. Katso, koska fontti on kehitetty, missä sitä eniten käytetään nykyään jne.

Voit muuttaa fontin kokoa, paksuutta, korkeutta ja kirjainten etäisyyttä toisiinsa
Tee testejä valitsemillasi brändiväreillä, webissä ja painettuna.

Tee hierarkia
Mitä fonttia käytät pääotsikossa, sivuotsikossa, tekstissä, kuvatekstissä jne. Tarkista mitä fontteja esimerkiksi kotisivujesi sovellus tukee. Valitse ainakin otsikko-ja leipäfontti. Usein suositellaan 2-3 fonttia. Voit myös muuttaa kirjainten välejä, aloittaa laiseen suuremmalla fonttikoolla tmv. Logofonttia ei kannata eikä tarvitse valita muihin fonttilajeihin.

Kysy muilta mielipidettä, testaa erityisesti luettavuutta ja kokonaisuutta
Luota omaan vaistoosi, mutta ota huomioon myös säännöt ja erityisesti kohderyhmän mielipiteet. Muista, että olet miellyttämässä kohderyhmää, et itseäsi.

Ota huomioon asiayhteys ja kokonaisuus
Joskus voi poiketa valituista brändifonteista hyvästä syystä. Kokeile niitä eri kokoisina, eri värisinä ja niiden eri muotoja. Fonttien lataussivuilla lukee, kumpaan kategoriaan fontti kuuluu. Katso lopusta ohjelmat, joilla voit testata fonttien ulkoasua.

Käytä kontrastia ja värejä lisäkeinona luettavuuteen ja eri fonttien esiin tuloon
Luota omaan ja muiden vaistoon – joskus ”säännöistä” huolimatta joku toimii todella hyvin! Ole luova. Fonttivalintojakin voi vaihtaa, mutta kuten kaikki brändielementit – yritä pysyä valinnassasi.

fonttikuva

POwerpoint verkkokurssi

Fonteista ydinasiaa:

Sovellukset auttavat löytämään fontteja ja yhdistämään niitä

  1. Google fonts

Tiesitkö, että Google fonts ehdottaa myös yhteen sopivia fontteja? Käytän tätä eniten, ehdottoman helppokäyttöinen. Voit etsiä nimellä tai selata kategorioittain ylhäällä näkyvistä vaihtoehdoista. Kun haluamasi fontti on esillä, vasemmassa reunassa näkyy, minkä kanssa sitä suositellaan yhdistettävän. Voit vaihtaa leipä-ja otsikkotekstin paikkaa näiden välillä.

Huono puoli on luonnollisesti, että täällä näkyvät vain Googlen fontit.

  1. Typ.io

Tämä ohjelma näyttää todellisten verkkosivujen fonttien yhdistämistä. Kun löydät mieleisen, klikkaa ”Get Under the Hood.”  Tämän kautta pääset katsomaan, onko mieleisesi fontit myytävänä tai ladattavissa ilmaiseksi. Klikkaamalla syvemmälle saat näkyviin kuvien tarkat fontit ja koot ja siitä vielä ehdotuksia näiden fonttien kanssa sopiviin fontteihin.

Kuvista löytyy hyvin tuttuja muodissa olevia fontteja. Tällä työkalulla näkee ”todellisten ammattilaisten” fonttien käyttöä erilaisissa yhteyksissä ja samaa kautta pääsee myös lataamaan fontteja.

  1. Web Font Blender

Web Font Blender antaa selkeän listan eri näköisistä fonteista, joista saat tarkat tiedot ja jopa valmiin css-koodin (”Grab Code”). Sivulla on pääotsikko, alaotsikko ja leipätekstiä. Voit muuttaa näitä kaikkia mielesi mukaan ja katsoa kokonaisuutta.

Ohjelma on hyvin helppokäyttöinen ja konkreettinen ja sen kanssa leikkimiseen voi jäädä koukkuun. Fontteja ei voi ladata, mutta css-koodin kopioiminen on helppoa.

  1. Fonts In Use

Täällä voi todella katsoa taidenäytteitä fonteista. Blogiosio ja muut eri materiaaleissa esitettävät fontit ovat erikseen, muodissa olevan sanamalehtityyppisen ulkoasun saaminen ei ainakaan jää fonttitiedosta kiinni. Fonteista löytää lisätietoa, historiaa ja myös värivinkkejä niiden käyttöön.

Tämän paikan yksi ehdoton hyvä puoli on se, että fontteja voi tarkastella alakohtaisesti. Alojen lista on laaja. Fonttien lataaminen on myös mahdollista.

  1. Canva Font Combinations

Tämä on hyvin yksinkertainen työkalu. Valitset valikosta alkufontin ja ohjelma ehdottaa siihen sopivia fontteja. Kiireessä tämä toimii hyvin nopeaa ratkaisua etsiessä. Kun olet valinnut fontin, näet miltä sen kanssa sopiva fontti näyttävät yhdessä, mustavalkoisena ja värillisenä.

  1. Font Combinator

Font Combinator antaa vasemmalle valikon, joka poikkeaa muista siellä, että siellä on pieni määrä adjektiiveja, joista voi valita minkä tyyppiseen tarkoitukseen haluaa etsiä fonttia, mitä haluaa sillä viestittää. Työkalun on kehittänyt hollantilainen design studio Typotheque. Ohjelmalla voit t muunnella ja ostaa fontteja.

  1. Font Pair

Design opiskelija Hayden Mills on keksinyt tämän välineen Google-fonttien yhdistämiseen. Hän on itse tehnyt valmiit ehdotukset fonttien yhdistämisestä. Kätevää ohjelmassa on se, että voit yhdellä klikkauksella ladata fonttiyhdistelmän.

  1. Just my type

Täältä löydät todella hyviä yhdistämisehdotuksia esimerkiksi eri tunnelman luomiseen ja eri tarkoituksiin. Kannattaa tutustua!

Sovellukset auttavat löytämään fontteja ja yhdistämään niitä

  1. Google fonts

Tiesitkö, että Google fonts ehdottaa myös yhteen sopivia fontteja? Käytän tätä eniten, ehdottoman helppokäyttöinen. Voit etsiä nimellä tai selata kategorioittain ylhäällä näkyvistä vaihtoehdoista. Kun haluamasi fontti on esillä, vasemmassa reunassa näkyy, minkä kanssa sitä suositellaan yhdistettävän. Voit vaihtaa leipä-ja otsikkotekstin paikkaa näiden välillä.

Huono puoli on luonnollisesti, että täällä näkyvät vain Googlen fontit.

  1. Typ.io

Tämä ohjelma näyttää todellisten verkkosivujen fonttien yhdistämistä. Kun löydät mieleisen, klikkaa ”Get Under the Hood.”  Tämän kautta pääset katsomaan, onko mieleisesi fontit myytävänä tai ladattavissa ilmaiseksi. Klikkaamalla syvemmälle saat näkyviin kuvien tarkat fontit ja koot ja siitä vielä ehdotuksia näiden fonttien kanssa sopiviin fontteihin.

Kuvista löytyy hyvin tuttuja muodissa olevia fontteja. Tällä työkalulla näkee ”todellisten ammattilaisten” fonttien käyttöä erilaisissa yhteyksissä ja samaa kautta pääsee myös lataamaan fontteja.

  1. Web Font Blender

Web Font Blender antaa selkeän listan eri näköisistä fonteista, joista saat tarkat tiedot ja jopa valmiin css-koodin (”Grab Code”). Sivulla on pääotsikko, alaotsikko ja leipätekstiä. Voit muuttaa näitä kaikkia mielesi mukaan ja katsoa kokonaisuutta.

Ohjelma on hyvin helppokäyttöinen ja konkreettinen ja sen kanssa leikkimiseen voi jäädä koukkuun. Fontteja ei voi ladata, mutta css-koodin kopioiminen on helppoa.

  1. Fonts In Use

Täällä voi todella katsoa taidenäytteitä fonteista. Blogiosio ja muut eri materiaaleissa esitettävät fontit ovat erikseen, muodissa olevan sanamalehtityyppisen ulkoasun saaminen ei ainakaan jää fonttitiedosta kiinni. Fonteista löytää lisätietoa, historiaa ja myös värivinkkejä niiden käyttöön.

Tämän paikan yksi ehdoton hyvä puoli on se, että fontteja voi tarkastella alakohtaisesti. Alojen lista on laaja. Fonttien lataaminen on myös mahdollista.

  1. Canva Font Combinations

Tämä on hyvin yksinkertainen työkalu. Valitset valikosta alkufontin ja ohjelma ehdottaa siihen sopivia fontteja. Kiireessä tämä toimii hyvin nopeaa ratkaisua etsiessä. Kun olet valinnut fontin, näet miltä sen kanssa sopiva fontti näyttävät yhdessä, mustavalkoisena ja värillisenä.

  1. Font Combinator

Font Combinator antaa vasemmalle valikon, joka poikkeaa muista siellä, että siellä on pieni määrä adjektiiveja, joista voi valita minkä tyyppiseen tarkoitukseen haluaa etsiä fonttia, mitä haluaa sillä viestittää. Työkalun on kehittänyt hollantilainen design studio Typotheque. Ohjelmalla voit t muunnella ja ostaa fontteja.

  1. Font Pair

Design opiskelija Hayden Mills on keksinyt tämän välineen Google-fonttien yhdistämiseen. Hän on itse tehnyt valmiit ehdotukset fonttien yhdistämisestä. Kätevää ohjelmassa on se, että voit yhdellä klikkauksella ladata fonttiyhdistelmän.

  1. Just my type

Täältä löydät todella hyviä yhdistämisehdotuksia esimerkiksi eri tunnelman luomiseen ja eri tarkoituksiin. Kannattaa tutustua!

Fontit tunnelman luojana ja osana visuaalisuutta -kurssi alkaa tammikuussa.

Ennakkoilmoittautumalla säästät 25 %!

Sinulla on 14 pv aikaa perua kurssi sen alettua.

The new common language will be more simple and regular than the existing European languages. It will be as simple as Occidental; in fact, it will be Occidental. To an English person, it will seem like simplified English, as a skeptical Cambridge friend of mine told me what Occidental is.The European languages are members of the same family. Their separate existence is a myth. For science, music, sport, etc, Europe uses the same vocabulary. The languages only differ in their grammar, their pronunciation and their most common words.

The new common language will be more simple and regular than the existing European languages. It will be as simple as Occidental; in fact, it will be Occidental. To an English person, it will seem like simplified English, as a skeptical Cambridge friend of mine told me what Occidental is.The European languages are members of the same family. Their separate existence is a myth. For science, music, sport, etc, Europe uses the same vocabulary. The languages only differ in their grammar, their pronunciation and their most common words.

Erotu typografialla

Typografia ja eri fonttien käyttö ovat visuaalisesti yllättävän tehokkaita keinoja.

Fontit vaikuttavat myös tunteisiin ja ovat olennainen osa visuaalisuuden kokonaisuutta. Niillä herätetään tunteita ja mielikuvia ja yhdistämällä muuhun visuaalisuuten ne ovat merkittävä osa kokonaisuutta, yrityksestä syntyvää ensivaikutelmaa ja yritysilmettä.

Valitse fontit kokonaisuutta ajatellen. Fonttien oikealla valinnalla voi luoda kontrastia ja parantaa visuaalisuutta tekemättä muita muutoksia.

Oikealla yhdistämisellä parannetaan tekstin luettavuutta ja eri asioiden korostamista. Fonteilla vaikutat paljon siihen, miten lukija kokee asioiden tärkeysjärjestyksen. Fonteilla voi olla suuri merkitys sille, miten saat viestisi perille.

Fonttien valintaan ja yhdistämiseen on olemassa paljon sovelluksia, joilla fonttien valinta on hauskaa ja pääset sukeltamaan niiden maailmaan.

Fontit edustavat yrityksen persoonallisuutta ja niiden pitäisi olla kohderyhmälle positiiviset ja olla osana halutun brändin rakentamisessa. Luo tarpeeksi vaihtelua, mutta samalla pidä huoli yrityksen tunnistettavuudesta ja yhtenäisestä ilmeestä..

Google fontteja

Fonteilla on suuri merkitys yleiseen visuaalisuuteen.

Fonttien valtavaan määrään voi hukkua ja innostua. Muista maltti!

Mcp

AaBbCc

Wju

AaBbCc

Rpx

AaBbCc

Nqv

AaBbCc

Aqa

AaBbCc

Lgz

AaBbCc

Qui

AaBbCc

Aov

AaBbCc

Rig

AaBbCc

Aks

AaBbCc

Myh

AaBbCc

Pem

AaBbCc

Oip

AaBbCc

Cha

AaBbCc

Ief

AaBbCc

Nqk

AaBbCc

Ana

AaBbCc

Cxo

AaBbCc

Can Add Padding

Content Box is fully responsive and can adapt to any screen size. Try resizing your browser window to see it adapt!

Can Add Margin

Fonteilla vaikutat luettavuuteen ja haluun lukea tekstiä.

Fonttien ominaisuuksia voit muokata esim PowerPointilla:

  • Koko ja fontti

  • Kirjantainvälin muokkaaminen

  • Rivivälin muokkaaminen

  • Fontin korkeuden tai levayden säätö

  • Väri tai fontin täyttäminen kuvalla

Can Add Background Image

Each content box can have a different background colors, borders, hover color option.

Eri fonttityypit

Sans serif ja Serif ovat samankaltaisia, mutta kuitenkin hiukan erilaisia. Sans serif muodostuu suoraviivaisesti kun taas Serif -fonttien viivat jatkavat enemmän kaartumista. Sans serif -fontteja suositellaan verkkoon ja tasaisiin tuotteisiin, antaen varmuutta ja selkeyttä. Serif -fonttia voi käyttää enemmän lihavoituna ja koristeellisuuteen. Serif -fontteja käytetän paljon printtituotteissa ja sanomalehdissä.

Koristeelliset fontit ovat tulleet muotiin. Näitä käytetään paljon tunteisiin vetoamiseen, hyvin erilaisissa materiaaleissa, kuten pakkauksissa ja mainoksissa. Näiden käytössä kannattaa olla huolellinen ja selvittää viestiikö fontti todella sitä mitä halutaan ja miten kohderyhmä ottaa sen vastaan.

Kaunofontit ovat kursiivisia ja myös tulleet jäädäkseen. Niillä saa todella tyylikkäitä ja hienoja luomuksia, mutta edelleen pitää muistaa, kenelle viesti on tarkoitettu ja että teksti on tarpeeksi selkeä. Pitkät tekstit näillä fonteilla voi olla monelle vaikea lukea ja viestii vahvasti naisellisuutta. Näitä käytetäänkin usein häämateriaaleissa ja sellaisissa tilanteissa, joihin ne sopivat. Lainauksissa näitä ja muita kursiiveja käytetään korostamaan sitä, että teksti on toisen sanomaa. Täältä löydät 40 upeaa kursiivifontttia.

Web fontti on nimensä mukaan näyttöön suunniteltu fontti. Se on editoitavissa oleva, dynaaminen ja muuntuu eri näytön koon mukaan. Yleensä niiden luettavuus ruudulla on parempi.

Share

Coltrane Hassinen

VisuOpisto kouluttaa käyttämään visualisuutta ja sen kaikkia mahdollisuuksia. VisuVinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.