Kotisivujen visuaalisuus

Kotisivujen visuaalisuus 150 150 Coltrane Hassinen

Kotisivujen visuaalisuus - tiesitkö tämän?

Kotisivujen visuaalisuudella saat vierailijan kulkemaan ostopolun loppuun asti

Bisneksen siirtäminen verkkoon on päivän sana. Se kuulostaa helpolta – ja on kaikkea muuta. Ei riitä, että saat ohjattua sivuille ihmisiä (joka sekin on hyvin haastavaa), sinun pitää saada heidän myös pysymään siellä. Älä rakenna verkkokauppaa, jonne ihmiset löytävät, mutta lähtevät heti pois. Suurin syy on yleensä huono visuaalisuus, jolloin se paras sisältökin jää lukematta. Visuaalisuuteen kannattaa siis panostaa, koska se on tutkitusti eniten vaikuttava seikka, jolla saat ihmiset jäämään ja lukemaan sisältöä.

Millainen on sitten hyvä kotisivu? On tutkittu, että ihmiset pitävät eniten sivuista, jotka ovat selkeät ja eri elementit ovat niillä paikoillaan, joissa he olettavat niiden olevan. Visuaalisuudella pystyt luomaan yksinkertaisen, mutta vaikuttavan sivuston. .Visuaalisin keinoin erottaa asiat toisistaan sekä osoittaa tärkeysjärjestystä. Voit vaikuttaa siihen, miten ihmiset lukevat sivuasi.

Asiat, joita tutkimuksen mukaan eniten arvostettiin, olivat yksinkertaisuus ja tyylikkyys, Monimutkaisuus ja sekava visuaalisuus häiritsi eniten. Tutkimuksessa ihmiset kiinnittivät eniten huomiota kuuteen seikkaan:

  1. Logo. Käyttäjät katsoivat logoa 6.48 sekuntia ja siirtyivät sitten muualle.
  2. Päänavikaatio. Sivuille vierailijat käyttivät melkein yhtä paljon aikaa sen katsomiseen, 6.44 sekuntia,.
  3. Etsi-toiminto. Tätä katsottiin myös hiukan yli 6 sekuntia.
  4. Sivun pääkuva. Sivuilla vierailijoiden silmien liikkeitä seuraten tässä viivyttiin 5.94 sekuntia.
  5. Kirjoitettu sisältö. Tämän parissa kului 5.59 sekuntia.
  6. Sivun alaosa, ”footer”. Tätä katsottiin noin 5.25 sekunnin ajan.

Toisessa tutkimuksessa mitattiin, miten eri seikat vaikuttavat verkkosivujen luotettavuuteen. Vastaajien kommenteista 94% liittyi visuaalisuuteen. Vain 6% kommenteista liittyi itse sisältöön. Luotettavuuden saavuttaminen on erittäin tärkeää, koska ihmiset ostavat vain niiltä, keihin ihmisiin ja mihin yrityksiin luottavat.

Näitä kritisoitiin eniten:

  • Monimutkaisuus
  • Liikaa sisältöä
  • Navikoinnin vaikeus
  • Tylsä visuaalisuus / yrityskuva
  • Värien käyttö
  • Pop-up mainokset
  • Liian pieni teksti tai liikaa tekstiä
  • Huonot etsi-toiminnot

Tämäkin tutkimus tuo selkeästi esiin ensivaikutelmassa visuaalisuuden tärkeyden. Erittäin hyvä sisältö voi mennä helposti hukkaan ja asiakkaiden saaminen samalle sivulle uudestaan voi olla vaikeaa. Hyvä sisältö ei siis yksin riitä tai on jopa tärkempää, että visuaalisuus on kunnossa. Tässä on tärkeää muistaa kohderyhmä. Jos sinulla on monta kohderyhmää, erottele osiot selkeästi niin, että lukija paikallistaa itsensä heti oikeasta paikasta. Mitä tarkemmin voit tarkentaa kohderyhmää, sitä paremmin voit suunnata sekä visuaalisuuden että sisällön heidän mukaan ja sitä todennäköisemmin he viihtyvät sivuilla.

Mikä on sivujesi tavoite ja tarkoitus? Sivujen pitäisi johtaa toimintakehotteeseen. Johdata heidät siihen, miten haluat heidän toimivan.

kotisivun visuaalisuus
Lähteet:
https://dl.acm.org/doi/10.1145/985692.985776,Trust and mistrust of online health sites
https://cxl.com/blog/first-impressions-matter-the-importance-of-great-visual-design/
Share

Coltrane Hassinen

VISU-Opisto on unelmieni täyttymys. VISU-Vinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.