Logojen värit – Miksi sininen logo ei ehkä ole paras valinta?

Logojen värit – Miksi sininen logo ei ehkä ole paras valinta? 959 750 Coltrane Hassinen

Logojen värit - Miksi sininen logo ei ehkä ole paras valinta?

Nyt rikotaan rajoja  ja kirjoittamattomia sääntöjä!

Värien merkitys

Opi uusi tapa käyttää värejä

 

Värien merkitykset ovat tärkeitä, mutta on myös paljon muuta

 

Väreillä on paljon merkityksiä. Premium -tuote on yleensä musta. Sinisellä haetaan luottamusta. Keltainen on syntymättömän lapsen väri. Onko tämä koko totuus?

Uutta brändiä luodessa tai vanhan uudelleen brändäyksessä on kiusaus mennä sieltä missä aita on matalin: saada helpoiten brändin viesti perille ottamalla avuksi perinteiset värien merkitykset. Saatat saada oikean viestin perille, mutta kuinka moni on huomannut sen? Jos käytät samaa väriä kuin kaikki muutkin, millä herätät huomion?

Kuten useimmat oikotiet, tällä on myös hintansa.

Jos valitsit värin saadaksesi luottamuksellisuutta viestittyä, valmistaudu kilpailemaan suuren joukon kanssa. Sinistä logoa käyttää maailmassa Fortune 500 yrityksistä 43% .

Enää ei riitä, että viestisi ymmärretään. Tämän päivän kovassa taistelussa huomiosta, väreillä täytyy saada enemmän aikaan. Värit ovat paras ase huomion herättämiseksi, koska värit ovat ensimmäinen asia, jonka aivot rekisteröivät. Älä aliarvioi värien mahdollisuuksia.

Kaikki säännöt eivät aina päde tässä infotulvan täyttämässä huomion taistelutantereella.

Erotu ja osoita muutos väreillä

 

Katso kilpailijoiden värien käyttöä ja tee jotain päinvastoin. Lähetä viesti, että sinä teet asiat eri lailla ja miten teet sen.
Klarna on esimerkiksi oivaltanut käyttää pinkkiä tässä perinteisesti sinisten logojen meressä.

Pinkki on voimakas, ei ainoastaan koska se on erilainen, myös mitä se merkitsee. Aiemmin pinkillä värillä osoitettiin kaikkea naissukupalvelle kuuluvaa tai siihen liittyvää. Nyt se on uusi Pinkin mahtavuus perustuu paitsi erilaisuuteen. myös tähän kaikken mihin se liittyy. Kun sillä väritetään uusi maksutapa, jonka kohderyhmä on nuoret aikuiset. Ne, jotka luovat omaa arvomaailmaa ja antavat pakit vanhoille. Nämä muotitietoiset nuoret aikuiset viehättyvät sen voimasta, muodikkuudesta ja nimenomaan poikkeavuudesta. 

logojen värit maksulogot
Oatly repositioning

Muuta tuotteen ominaisuutta väreillä

 

On yrityksiä, jotka käyttävät alan muiden yritysten värielementtejä kuitenkaan menettämättä omaa erilaisuuttaan.

Yksi esimerkki on Oatly kaurajuomat. Toisin kuin oletettiin, Oatly profiloi itsensä muiden maitotuotteiden kaltaiseksi eikä yrittänyt erottautua. Näin se ei kilpaillutkaan muiden vastaavien tuotteiden kanssa samanlaisilla väreillä, vaan matki lehmän värejä. Yritys oli epäonnistunut yrittäessään lanseerata tuotetta ”paremman tuotteen” hinnalla, mutta ei saanut yleisöä vakuuttumaan. Muuttaessaan brändiä ja erityisesti värejä se halusi kertoa sanomaa, että Oatly on maitoa, mutta tehty ihmisille suoraan kaurasta, ”the Oatly way”. He siis saivat merkittävän kilpailuedun muuttaessaan brändin väritystä matkimaan lehmän värejä, ottaen huomioon tutkittua tietoa kohderyhmästä.

Tämä esimerkki kertoo myös, että värien avulla voit saada kohderyhmäsi ajattelemaan jotain uutta normaalina sen sijaan, että he kokisivat muuttavansa käyttäytymistään ostamalla jotain uutta ja erilaista.

Skaalattavuus, kontrasti ja käytännöllisyys

 

Värejä  valittaessa on aina otettava huomioon käytännöllisyys, kontrsti ja skaalattavuus. Onko värisi niin vaalea, ettei se juuri näy valkoisella taustalla? Onko värien valinta sellainen, että kaukaa katsottuna ja huononäköinen näkee hyvin selvästi sen, minkä haluat? Onko tekstin kontrasti tarpeeksi suuri, että siitä saa selvää niin pienillä näytöillä kuin suurella mainostaululla tai painettuna julisteena? Voiko väreillä toteuttaa esimerkiksi toimintojen tai ominaisuuksien eroja, kuten Fedex tekee?

Hyvä idea ei näihin kaadu, mutta huonosti näkyvä tai muuten oudosti käyttäytyvät värit pilaavat yleisilmettäsi ja voivat vaikuttaa mielikuvaan koko yrityksestä.

Kontrasti on nykyään myös saavutettavuusasia ja sitä voi mitata eri paikoissa.

eri kokoiset näytöt visuaalisuus

Vaikuuta. Vakuuta. Valloita.

 

Yritykset ovat yksilöitä, kuten me ihmisetkin. Vaikka me haluasimme ehkä joskus vain olla osa massaa, yrityksen on pakko erottautua koko ajan. Kaikki mitä siitä näkyy ulospäin, täytyy kertoa samaa tarinaa.

Värit ovat markkinoinnin valttikortti. Ei ole ihmistä, johon värit eivät jotenkin vaikuttaisi. Vaikka asiakkaasi olisivat yrityksiä, niiden takana on ihmisiä, jotka sinun tulee vakuuttaa. Joille sinun täytyy tehdä vaikutus. Joille sinun pitää vakuuttaa yrityskuvalla, että olet ammattimainen ja luotettava.Ihmisiä,  jotka sinun täytyy valloittaa.

Share

Coltrane Hassinen

VisuOpisto kouluttaa käyttämään visualisuutta ja sen kaikkia mahdollisuuksia. VisuVinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.