Myös politiikka nojaa visuaaliseen vaikuttamiseen somessa – ratkaiseeko se nämä kunnallisvaalit?

visuaalisuus2

Myös politiikka nojaa visuaaliseen vaikuttamiseen somessa – ratkaiseeko se nämä kunnallisvaalit?

Myös politiikka nojaa visuaaliseen vaikuttamiseen somessa – ratkaiseeko se nämä kunnallisvaalit? 350 233 Coltrane Hassinen

Vaikka kunnallisvaaleja siirrettiin, totuus on, että samaa aikaa ei kentällä jalkautuen kukaan tule saamaan. Näkyvyyttä on pakko saada muualta. Tutkimukset vahvistavat, että surffaamme enemmän ja enemmän. On siis luonnollista, että jalkautuminen  pitää tapahtua verkossa. Mutta miten?

Somen rooli näissä vaaleissa

Somen rooli kunnallisvaaleissa on puhuttanut paljon. Helsingin Sanomien artikkelissa (HS 9.2.) kerrotaan eri somevaikuttajien kuntavaaliehdokkuuksista. Yle taas uutisoi (Yle uutiset ja yle.fi 30.1.2021), että tekemänsä kyselyn mukaan 43% ihmisistä tulee käyttämään somea valitessaan kunnallisvaaliehdokkaansa. Tämä oli yllättänyt tutkimuksen tekijänkin.

Ei ihme, että näitä somevaikuttajia kosiskellaan puolueihin tai että myös seuraajien joukosta tulee kannustusta. On enemmän kuin luonnollista, että ehdokkaista etsitään vielä tavallista enemmän tietoa netistä.

Someen ei suinkaan kannata syöksyä suin päin. Juuri sen osaamisessa piilee sen vaikuttamisen monipuolisuus. Kotisohvalta voi osallistua Instagramin tai Facebookin live-sessioon sen sijaan, että palelisi puolueen kuluneen ja likaisen teltan luona juoden haaleaa kahvia. Some on pullollaan mitä erilaisempia mahdollisuuksia ehdokkaille. Kaiken lisäksi somesta on helpoin löytää ja kohdistaa viestiä kohderyhmälle tai erityyppisiä viestejä eri kohderyhmille, avata keskusteluja tai kysyä palautetta.

Miten saadaan huomio verkossa?

Kun tiedetään, että ihmiset viettävät somessa aikaansa, on seuraava askel heidän huomionsa saaminen. Tässä kuvaan astuu myös visuaalisuuden osaajan mahtava valtti. Aivomme rekisteröi visuaalisuutta 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä ja 93 % kommunikaatiostamme tapahtuu visuaalisesti. Paitsi, että rekisteröimme visuaalisuuden paljon, paljon nopeammin, muistamme myös sen paremmin.

Piilovaikuttamisen keinot käyttöön

Visuaalisuudella herätetään tunteita ja luodaan tunnelmia. Sillä voidaan vaikuttaa asenteiden ja mielipiteiden muodostumiseen sekä päätöksenteko on. Tämä perustuu paljon ns. piilovaikuttamiseen eli vaikuttamisen alitajuiseen toimintaamme. Taitava viestijä käyttää näitä kaikkia keinoja, valitsee mitä viestii eri kanavissa. Hän saa viestinsä perille ja se myös muistetaan. Somessa visuaalisuuden ja juuri siihen kanavaan sopivalla viestimisellä saavutetaan yleensä paras tulos. Yllätyksellisyyttä kuitenkaan unohtamatta.

Voittaako erottuva tarinankertoja vaalit? 

Jokaisen ehdokkaan kannattaa löytyä somesta nyt. Mutta sinne kannattaa mennä vain taidolla. Oman brändin rakentaminen vaatii osaamista ja ennen kaikkea suunnitelmallisuutta.

Someosaaminen sekä visuaalinen vaikuttaminen ovat ratkaisevia tekijä näissä vaaleissa. Ehdokkaan markkinointikampanja nojautuen aina lähes samanlaisiin katujen varsiin tulevien numerolla varustettuun naamakuviin ja ylen ilmaiseen videopätkään ei pitkälle kanna. Ihmiset janoavat tarinoita. Ihmisiä pahvikuvien takana. Jotain, mistä saa kiinni.

Ne, jotka parhaiten osaavat toimia monipuolisesti ja suunnitelmallisesti somessa hyödyntäen visuaalista vaikuttamista, saattavat ratkaista nämä vaalit. Nyt ehdokkaat, teillä on mahdollisuus antaa kasvoillenne se tarina, jota ei pahvikuvan takaa löydy.

#kunnallisvaalit #somevaalit #visuaalinenvaikuttaminen

 

Share

Coltrane Hassinen

VisuOpisto kouluttaa käyttämään visualisuutta ja sen kaikkia mahdollisuuksia. VisuVinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.