Verkkokaupan ostokokemuksen parantaminen
Nämä 10 asiaa parantavat ostokokemusta ja varmistavat, että asiakas löytää haluamansa ja tekee myönteisen ostopäätöksen:
1. Ensivaikutelman pitää on houkutteleva, kiinnostava, mutta selkeä ja vastata tarpeeseen.
Ensivaikutelman teet alle sekunnissa ja vain kerran ja se voi pysyä vuosia. Sinulla on siis vain alle sekunti aikaa vakuuttaa asiakas siitä, että yrityksesi voi tarjota hänelle mielekkään ostokokemuksen ja ennen kaikkea, voi luottaa sivustoon.
Asiakkaan täytyy heti tietää, millä sivuilla hän on: mitä myydään, kenelle ja osittain myöhemmin – miksi hänen pitäisi ostaa juuri sinulta. Kun hän on etsinyt tietoa, hän tietää tulleensa oikeaan paikkaan. Jos kilpailu on kova, on hyvä laittaa selkeä houkutin kilpailijoihin nähden.
Houkuttelevuus ei tarvitse muuttaa sitä, että sivusto on selkeä ja helppo. Se, että kerrot uutuuksista, antaa vaikutelman, että yritys on aktiivinen ja menee eteenpäin. Pitkään päivittämätön sivusto on helppo hylätä. Houkuttelevuutta pitää aina suhteuttaa kohderyhmään: mitä kohderyhmäsi arvostaa? Mikä tuo lisäarvoa? Onko esim. blogien uutiset kiinnostavia tuotteiden lisäksi?
2. Navikaatio yksinkertaiseksi ja lyhyeksi
Navikaatio on ensimmäisiä asioita, joita katsotaan.
Visuaalisesti ns. hampurilaisnavikaatiot vievät vähän tilaa, mutta niiden paikantaminen voi olla haaste ja katsojalle on aina parempi, jos näkee heti, mitä sivusto pitää sisällään. Päätöksiä tehdäään nopeasti ja jos ei ole helppo edes löytää mitä sivusto pitää sisälläään, saattaa lukija olla o toisen toimittajan sivuilla.
Käytä yksinkertaisia sanoja ja pidä navikaatio-otsikot lyhyenä. Varmista, että navikaatiossa on tarpeeksi suuri värikontrasti, jotta teksti näkyy. Katso myös, ettei teksti ole liian pientä. Asenna saavutettavuuspalkin sivustolle, jolloin navikaation näkevät paremmin myös ne, joilla on haasteita näkemisessä (sivun oikeaan reunaan tulee saavutettavuuspalkki, josta voi säätää näkymää tarpeiden mukaan). Sivuille tulijat haluavat tietää nopeasti, mitä sivulla on.
Suositus on, että päävalikossa ei olisi kuin 4 asiaa. Niiden alla voi olla lisää, mutta yhdellä silmäyksellä tämän määrän pystyy rekisteröimään. Rakenna navikaatio niin, että pääkohderyhmäsi löytää heti ja pystyy jatkamaan sivustolla haluamaasi suuntaan.
”Breadcrumbs” on termi, joka tarkoittaa sitä, että asiakas näkee koko ajan millä sivulla on ja voi palata sitä kautta myös takaisin. Tämä helpottaa myös navikointia.
Alavalikot auttavat niitä, joiden mielenkiinto on johonkin tuotteen tai palvelun osaan, niihin liittyvään tietoon tai muihin yksityiskohtiin. Navikaatiolla saat hierarkiaa ja mahdollistat kaikille nopean tiedon lyötymisen.
3. Tuotekuvat korvaavat tuotteen näkemisen
Jos haluat myydä fyysistä tuotetta, kuvien täytyy olla hyviä. Sinun täytyy pystyä korvaamaan fyysisen tuotteen näkeminen, koskettaminen ja haistaminen sekä palvelussa sen esittely suullisesti. Palvelupaketit kannattaa nimetä ja selittää hyvin konkreettisesti ja visuaalisesti, mitä ne pitävät sisällään.
Tee vierekkäin ja samalla sivulla olevien fyysisten tuotteiden kuvat samantyylisiksi. Jos tausta on valkoinen, laita niin kaikkiin. Tämä on myös yksi tilaisuus tehdä asioita paremmin ja erottautua. Nyt ollaan juuri H-hetken luona, tässä vaiheessa moni tekee ostopäätöksen.
Älä käytä satunnaisesti otettuja kuvia tuotekuvina. Jos pystyt antamaan mahdollisuuden pyörittää tuotetta, vaihtamaan väriä tmv, tämä auttaa huomattavasti ostopäätöksessä.
Muista, että ihminen havannoi aina ensimmäisenä kuvat. Huonot kuvat ovat kuin viesti, ettet arvosta sivuilla kävijää. Tässä kannattaa käyttää ammattikuvaajaa, se maksaa itsensä takaisin. Videot ovat helpompi ja halvempi tapa toteuttaa tuotteen havainnoinnin parantaminen. Videolla voit vaihtaa väriä, näyttää tuotetta eri kulmista ja mikä ehkä tärkeintä, miten se toimii käytännössä juuri siinä, missä lupaat sen toimivan.
Myös palveluiden tuotteistaminen on tärkeää. Nimeä palvelut ja tee selväksi, mitä ne sisältävät. Voit myös keksiä sille hahmon.
Hyvien kuvien ja selkeiden kuvauksien lisäksi laita ytimekäs sekä näkyvä toimintapainike. Kommunikoi kiirettä, miksi kannattaa ostaa ”JUURI NYT”.
Muita kiinnostuksen herättämisen keinoja ovat:
- Mainittu mahdollisuus navikoida syvemmälle oman kiinnostuksen mukaan
- uudet tuotteet, kylkiäiset, yhdessä ostettavat tuotteet.
- Bonus- / kanta-asiakas järjestelmä, joka palkitsee
- Tarjoukset
- Ilmainen kuljetus
- Hyvä tuki (katso kohta 7)
4. Optimoi tuotesivut
Tänä päivänä halutun tuotteen etsiminen alkaa yleensä aina verkosta. Vaikka sivusi olisivat kuinka hyvät tahansa, jos kukaan ei löydä niitä, ne valuvat hukkaan yhtä lailla kuin helposti löytyvien huonojen sivujen hakukoneoptimointi. Tuotesivut ovat kaupankäyntisi keskus. Panosta siihen, että ne löydetään ja niillä sanoilla sekä lauseilla, joilla niitä etsitään. Laita meta-teksti, jotta heti etsimisen yhteydessä potentiaalinen asiakas näkee juuri sen tiedon, jonka pystyt lyhyesti kertomaan.
Seuraa ja pyri vähentämään sivuiltasi heti poistuvien määrää (bounce rate), tarjoa ostopolkuja ja korvaavia tuotteita. Yritä saada juuri oikeat ihmiset tulemaan sivuillesi.
Tuotevideoilla ja muilla hahmottamisen välineillä saat pidettyä helpommin kiinnostuneet sisuillasi.
Nimeä kuvat hyvin avainsanoilla ennen sivuille laittamista, sillä kuvahakuja tehdään enemmän ja enemmän.
On myös keinoja lisätä ja ohjata liikennettä sivuillesi. Esimerkiksi BUSED (www.bused.fi) on erinomainen palvelu, jossa on lyhyesti yrityksesi ydintiedot, halutessasi copywriterin kirjoittamana, joita voit muuttaa koska tahansa. Palvelu on toiminut erinomaisesti väylänä saada lisää tuloksia hakukoneissa ja sieltä linkitettyyn sivustoon lisää kävijöitä. Ja mikä parasta, yleensä eniten juuri niitä OIKEITA kävijöitä. Kannattaa tutustua!
5. Helppo ostaminen

Tämä on yllättävän tärkeä asia. Jos itse jumiudut ostamisessa johonkin, mikä ei toimi, miten toimit? Luultavasti etsit vastaavaa tuotetta muualta.
Ihmiset haluavat päätöksen tehtyään kaiken tapahtuvan nopeasti. Ei yhtään ylimääräistä klikkiä. Ostamisen saattaminen loppuun on myös osa visuaalista suunnittelua ja tämän vaiheen pitää näkyä joka kohdassa. Vaikea ja monimutkainen maksaminen vähentää myyntiä, vaikka ostopäätös olisi tehty. Eli niin nopea ja suora maksaminen kuin mahdollista parantaa myyntiäsi. Jos sivuillasi on kävijöitä, mutta myynti huono, katso missä vaiheessa he poistuvat sivuiltasi.
Yksi tapa pitää kävijä ajan tasalla kuinka kauan ostamiseen menee, on tarjota etenemisen seuraaminen visuaalisesti. Eli visuaalinen jana tai muu elementti, jossa näkyy kuinka monta vaihetta ostamisessa kaikkiaan on ja missä kohtaa asiakas milloinkin on. Myös ostamisen kuvaaminen lyhyenä aikana (esim. ”valitse ja osta kahdessa minuutissa”) auttaa ymmärtämään ostamisen helppoutta.
Mitä useamman maksuvaihtoehdon pystyt tarjoamaan, sitä todennäköisemmin saat kiinnostuneet ostamaan kukin itselle sopivalla tavalla. Kannattaa tehdä sopimuksia ja ottaa mukaan mahdollisimman monipuolisia vaihtoehtoja tarjoavia kumppaneita. Laita sopimuskumppaneiden logot hyvin esille.
Mitä enemmän eri klikkejä ja etenemisen vaiheita sinulla on, sitä vaikeampaa ostaminen on. Poista kaikki, mitkä voit.
6. Käytä vain kaikilla välineillä toimivia komponentteja ja elementtejä

Sivusi täytyy toimia sekä tietokoneella että puhelimessa. Lisäksi tableteilla ostetaan paljon myös. Varmista alusta lähtien, että rakennat sivusi vain tällaisten varaan. Puhelinta käyttävälle asiakkaalle mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin että sivusi ei toimi tai näy oikein. Korjaa mahdolliset ongelmat heti. Testaa kaikki muutokset sivuilla.
Mobiili-ystävällisyys parantaa myös sijaintiasi hakukoneissa ja näin näkyvyyttäsi. Google nimittäin priorisoi mobiilissa toimivia sivuja hakutuloksissa.
Muista myös, että kuvien täytyy skaalautua oikein kaikissa laitteissa. Oikean kokoiset kuvat myös latautuvat nopeasti. Eli sen lisäksi, että ne näkyvät oikein, ne eivät saa olla liian suuria.
Tässä artikkelissa on kuvien koko-ohjeita >>
7. Helppo tapa saada tukea
Erilaiset chat- ja muut tavat saada heti tukea auttavat saavuttamaan myyntiä. HubSpotin tutkimuksen mukaan 89% asiakkaista, jotka saivat erittäin hyvää palvelua oston aikana, ostavat todennäköisesti uudestaan (Lähde: Salesforce research). Huonon asiakaspalvelun merkitystä lisäkulujen ja myynnin menetyksen takia on arvioitu olevan todella suuri.
Asiakkaat myös olettavat saavansa heti tukea. Suoran myynnin menetyksen lisäksi tämä voi aiheuttaa jopa pahempaa tuhoa maineen menettämisen tai tai sen tahriintumisen myötä.
Selvitä eri tekniset vaihtoehdot rakentaa tukipalvelu ja resurssoi sen toteuttaminen. Jos et voi antaa tukea heti, kerro selkeästi, kuinka nopeasti asiakas saa vastauksen kysymykseensä. Tuotteestasi riippuu luonnollisesti kuinka nopeaa tukea tarvitaan. Tuki ohjaa erinomaisesti myyntiin, mutta voi olla pienelle yritykselle haastavaa resurssoida. Välitön tuki onkin yleensä vain suurempien mahdollisuus. Vaikka tarjoaisit hitaampaa tukea, siihen kannattaa laittaa linkki joka vaiheeseen.
8. Keskity pääkohderyhmääsi ja ymmärrä sitä
Optimoi kaikin tavoin sivusi sille ryhmälle, jolta olet suunnitellut saavasi suurimman myynnin. Huolehdi, että juuri tämän ryhmän vierailija tuntee, että sivusto on suunnattu hänelle. Jos sinulla on useampia tärkeitä kohderyhmiä, tee selväksi esimerkiksi navikaatiossa, mitkä osat palvelevat parhaiten tiettyä ryhmää ja tiettyjä tarpeita.
Opi ymmärtämään ostamisen motivaatioita, ovatko sinun tuotteesi / palvelusi ostajilla enemmän emotionaalinen vai rationaalinen syy taustalla? Yleensä aina se on molempia, mutta kumpi hallitsee? Laita sen mukaan houkutuksia sivuillesi
Tämä vaatii kohderyhmän ymmärtämistä, heidän kielen käyttämistä ja heihin vetoavilla kuvilla houkutteleminen. Jos olet suunnannut heille markkinointia, pidä huoli, että lunastat lupaukset.
9. Testaa, testaa, testaa
A/B testausta pystyy tekemään esimerkiksi kahdella eri web versiolla. A/B-testausta voi myös tehdä peräkkäin kokeilemalla kumpi toimii paremmin. Erityisesti kuvia ja kehotekohtia (esimerkiksi värejä) kannattaa testata.
Tämä artikkeli sisältää mielenkiintoista tietoa kehotteiden väritestauksista. Joskus jopa punainen toimii paremmin kuin vihreä!
Lue lisää:CXL: Which CTA Button Color Converts the Best?
Lisää tietoa testaamisesta ja tulosten mittaamisesta löydät myös täältä
inn8ly: How to Measure Statistical Significance and Why It’s Important to Marketers
10. Pakkaa houkuttelevasti
Tutkimusten mukaan verkkokaupan pakkauksella on erittäin suuri merkitys siihen, ostaako asiakas uudelleen. Kuvittele odottaneesi hartaasti toivottua tuotetta ja saat rikkinäisen, ohutta ja huonoa pahvia olevan pakkauksen, jossa ei ole edes ohjetta.
Kuvittele, että tuote on aina lahja. Juuri sille kohderyhmälle suunnattu, erityinen lahja.
Pakkaa niin, että tuote pysyy ehjänä. Tee pakkauksesta vastaanottajalle mieluinen, houkutteleva. Käytä oikeita värejä, materiaaleja ja laita mukaan vähintään selkeät ohjeet. Personoitu pieni viesti on teknisesti helppo toteuttaa ja voi muuttaa vastaanottamisen tunteen.
Lopuksi
Asiakaskeskeinen verkko-ostamisen sivut tai applikaation visuaalisuus saattavat olla vaikuttavin tekijä yrityskuvasassi ja vaikuttavimpia asioita menestymiselle.
Nettikaupan ilmettä ja ominaisuuksia voi parantaa siis yksinkertaisilla asioilla: yksinkertainen navikaatio kertoo heti olennaisen, optimoinnilla helpotat sekä yrityksesi löytymistä että sivuilla kulkemista, varmistamalla että sivut toimivat mobiilissa (älä luota pelkästään lupauksiin) ja helppoa ostamisen prosessia nopealla maksulla. Eri vaihtoehtoja empivälle on mahdollista näyttää tuotetta eri väreissä, näyttää samankaltaisia tuotteita, luetella enemmän ominaisuuksia tai mahdollisuutta vertailla kahta tuotetta. Palveluissa tämä on helpompi toteuttaa ja eri taulukot antavat hyvin informatiivisen kuvan yhdellä silmäyksellä.
Eri asiakaspalvelu-ja tukimuodot ovat tuotteista riippuvaisia, kuten palautusmahdollisuudet, takuut, tyytyväisyyslupaukset jne. Verkosta ostettaessa on aina epävarmuustekijä, ellei tuote ole tuttu. Toimitusaika ja siinä pysyminen on yksi suurista lupauksista.
Visuaalisuudella teet sivustosta houkuttelevan, jonne halutaan palata. Visuaalisuus jää alitajuntaamme ja tutkimusten mukaan se on asia, jonka sivuillasi kävijä muistaa. Visuaalisuudella pystyt vaikuttamaan ostopäätökseen alitajunnan kautta ja herättää tunteita, tunnelmia ja ajatuksia.
Luo verkkokauppaostamisesta kokemus, elämys, ota ei unohda. Muista ylläpitää ja kehittää sivustoa aina eteeenpäin.