Liiketoiminnan kasvu

Pahin mokani muuttui hyväksi bisnekseksi

Pahin mokani muuttui hyväksi bisnekseksi 800 570 Coltrane Hassinen

Pahin mokani yrittäjänä muuttui hyväksi bisnekseksi, uudeksi ideaksi ja unelmaksi

Vuosia sitten ollessani suuressa yrityksessä töissä joku sanoi, että sopisin opettajaksi. Mielestäni se oli hauska vitsi.

Myöhemmin päädyin yrittäjäksi sisulla sairastumisen kautta. Markkinointi oli ollut urani ja se oli ehdoton intohimoni, enkä sairaseläkkeelläkään kokenut olevani valmis  PowerPoint kurssi kuvaluopumaan siitä ja itse työn teosta. Sellon kauppakeskus työllisti yritystäni pitkään niin paljon kuin jaksoin tehdä, eikä minun tarvinnut juurikaan päivitellä kotisivuja tai miettiä omaa markkinointiani ja myyntiäni.

Koitti uudet ajat Sellossa ja heidän tarve palveluilleni väheni selvästi. Minulle tule aika miettiä, mistä saan uudet asiakkaat, jos haluaisin jatkaa yritystä. Kaivoin yrittämisen alussa tekemäni käyntikortit ja visuaalisuuden elementit. Tyytyväisenä totesin, että nekin ovat valmiina ja katselin niitä iloisena.

Näytin niitä silloin noin 10-vuotiaalle sukulaispojalle. Pastellivärien kaarevat kuviot ja kaunokirjoitus hivelivät silmää. No, niiden, keiden silmissä ne olivat viehättäviä. Suorasukainen poika nimittäin katseli mietiskellen niitä ja kysyi: ”Aiotko myydä miehillekin?” Toden totta. Minä, joka olin ollut rakentamassa kansainvälisiä brändejä ja valvomassa niiden käyttöä, lankesin itse ensimmäiseen kompaan: olin tehnyt brändin itselleni. 

Tämän vuoksi kurssillani ja muutenkin kyselen välillä eri tavoin, onko yrityksesi väreissä omia lempivärejäsi. Olin silloin itse nimittäin koonnut värini niistä. Jos olisin ainoa kohderyhmä, brändi olisi ollut täydellinen. Mutta en ollut. Sinulla voi olla eri tilanne, mutta kannattaa olla kriittinen, jos väriskaala on liian miellyttävä omalle silmälle. Toki niiden kanssa pitää olla sinut. Onhan yritys osa sinun brändiä ja päinvastoin. 

Silloin jäi itämään ajatus, että en varmasi ole ainoa pienyrittäjä, joka ei osaa asettua peilin toiselle puolelle. Keitä minun olisi pitänyt vakuuttaa, tai keihin tehdä vaikutus? Miten saan luotua omalle kohderyhmälleni kohdistetun visuaalisuuden? Sellaisen, joka todella puree heihin ja vaikuttaa yrityksen toimintaan ja tuloksiin.

Tämä vaatii paljon tietoa kohderyhmästäsi. Hakeuduin Espoon Uusyrityskeskuksen markkinoinnin asiantuntijaksi. Sain paljon uusia tai muuten apua tarvitsevia pienyrittäjiä neuvottavaksi ja monista tuli asiakkaitani. Menin eri yrittäjien Facebook-ryhmiin ja seurasin keskustelua. Liityin myös Suomen Yrittäjiin ja yritin liikkumisongelmista huolimatta osallistua tapaamisiin. Perustin LinkedIn-profiilin ja keräsin sinne kontakteja ja tutustuin sen toimintaan sekä moniin kontakteihin.

Opin nopeasti, että kohderyhmä kannattaa rajata mahdollisimman tarkkaan. Vaikka luullaan, että suuremmalla kohderyhmällä saa enemmän myyntiä, asia on yleensä aina päinvastoin. Kannattaa erikoistua ennemminkin pieneen sektoriin kuin yrittää syleillä kaikkia. Tämänkin vuoksi markkinointisuunnitelmien merkitys etenkin alussa on valtava.

Visuaalisuuden kipinä tuli pian. Huomasin yrittäjien kanssa töitä tehdessäni, että heillä oli loistavia tuotteita tai palveluita sekä ideoita, mutta haaste oli lähes aina, miten saada niiden tarvitsija eli ostaja löytämään myyjä ja se loistava tuote.  Itse tehty huono visuaalisuus teki heti epäammattimaisen ja -luotettavan kuvan, jota oli vaikea myöhemmin muuttaa ja saattoi kääntyä monille todella pahaksi virheeksi. Tutkiessani visuaalisuutta tarkemmin oivalsin, miten valtava merkitys sillä on ja miten se maailmalla on jo aivan eri tavoin ymmärretty. Siirsimme yrityksen asiakastyön painopisteen visuaalisuuteen ja opiskelimme sekä panostimme siihen, miten yrittäjän tulosta voidaan parantaa hyvällä visuaalisuudella. Myös tuotekuvat olivat niitä asioita, joissa haluttiin säästää. Kuvilla on valtava vaikutus ostopäätöksiin.

Arvaatte varmaan, että yritykseni tulos ja asiakasmäärät ja -tyytyväisyys kasvoi. Yrityksestäni tuli ammattimaisen näköinen, varteenotettava ja myös yksilöllinen. Pahimmat virheeni korjattua annoin asian hautua ja jossain vaiheessa ideat kypsyivät ja oma yksilöllisyys tuli myös esiin. Informaatiotulva on valtava ja sieltä oman kohderyhmän potentiaalisten asiakkaiden saavuttaminen oli haaste. Näin pieneksi yritykseksi olen ylpeä satojen VISU-vinkkien tilaajalistasta. Kun keräät yhteystietoja yrityksestäsi kiinnostuneista, on sinulla puhdasta kultaa käsissäsi. Testasin erilaisia visuaalisia konsepteja ja muutin niitä kanavan mukaan, missä julkaisin. Pelkästään visuaalisuutta parantamalla ja kohdistamalla sitä paremmin, sain paljon sekä asiakkaita että kontakteja.

Yrittäjänä jäin paljon miettimään tapoja auttaa pienyrittäjiä visuaalisuudessa, jonka tiesin vaikuttavan heidän myyntiinsä. Pikkuhiljaa istui idean poikanen. Toimisiko verkkokurssi? Saisinko aikaiseksi? Mitä verkkokurssin tekeminen vaatisi? Se olisi kuitenkin helppo ja edullinen tapa oppia ymmärtämään visuaalisuuden merkitys, oppia tekemään jotakin itse, mutta myös ulkoistamaan, kun omat resurssit eivät riitä.

Menin tutun ohjaajan kurssille, niinhän itsekin opettaisin tekemään. Opettelemaan verkkokurssin tekemistä. Sain paljon eväitä. Muiden kurssilaisten projektit olivat hyvin erilaisia, mutta niin mielenkiintoisia! Opin paitsi opettajan oppeja, myös muilta kurssien tekijöiltä paljon.

Tarkoitus oli pian saada projekti kasaan. Ajattelin, että minulle tutusta aiheesta saan tehtyä tämän hyvinkin helposti. Kun yrityksellä oli koko ajan toimintaa, mielenkiintoisia asiakasprojekteja tuli jatkuvasti ja yrityksen kulut oli kuitenkin katettava. En osannut irrottaa aikaa kaikesta muusta ja saada kurssia ”purkkiin”.

Ja täytyy myöntää, ettei se ollutkaan niin helppoa. Mihin vetää raja? Mikä on sopiva pituus? Osaanko olla yhtään vakuuttava? Miten saan asian edettyä järkevästi? Haastattelin asiakkaita ja yritin astua heidän saappaisiinsa.

Aika ei riittänyt tarpeeksi. Sitten tuli sairasteluja. Asiakasprojekteja pystyin delegoimaan, mutta tämän halusin tehdä itse. Tästä oli muodostunut minulle jo unelma ja pakkomielle, enkä luovuttanut. Alitajunnassa työstin asiaa jatkuvasti ja kirjoittelin tekstejä aina kun oli hetki aikaa.

Tein kurssia sängyssä, jos en yöllä pystynyt nukkumaan. Tein sitä sairaalassa. Lääkärit ihmettelivät läppäriä, joka oli aina kuin liimattuna lähelläni. Kun jossain matkalla tuli inspiraatio, kirjoitin puhelimeen tekstiä. Kyllästyin kysymyksiin, koska kurssini on valmis. Minulle se oli sama kuin jollekin kysymys: ”Koska aiot mennä naimisiin?”

Tein myös, mistä varoitettiin: löysin koko ajan jotain, mitä halusin lisätä kurssiin sen sijaan, että olisin riisunut sitä. Jo muiden kurssien valmistumista seuratessani olin kurssilla huomannut nopeasti, etten ollut suinkaan ainoa, jolla asiamäärän rajaaminen oli yksi suurimpia ongelmia.

Muistin yhdeltä videolta neuvon, joka meni jokseenkin näin: ”Riittää, kun tiedät enemmän kuin kohderyhmäsi asiasta, jota opetat. Vedä raja uuden tiedon jatkuvaan etsimiseen”. Se herätti. Aiheesta, jota rakastaa, haluaisi haalia aina vaan lisää tietoa ja ajattelee, että se tekee kurssin paremmaksi. 

Keksin jakaa tietoa uuteenkin aiheeseen ja prosessissa syntyi jo aina taas seuraavan kurssin aihe, kun karsin sisältöä. Nyt jokaisen kurssin viimeistelyn keskellä en malttaisi odottaa, että pääsen tekemään seuraavaa! Liiketoiminnan kasvu

Pari viikkoa sitten tein asiaan liittyvän suuremman päätöksen, josta kuulette pian lisää. Pysy kuulolla!

Kun tarvitset nopeasti toimivaa visuaalisuutta

Sinulla on kolme vaihtoehtoa:

1. Palkkaa suunnittelija

Graafisen suunnittelijan löytäminen on usein vaikeaa ja sille on hintalappunsa. Kiireessä se lempisuunnittelijasi voi olla kiinni muissa töissä ja uuden palkkaaminen on riskiä. Suunnittelijat eivät usein ole liiketoiminnan ammattilaisia ja sinun harteille jää tuloksen sopiminen liiketoimintaan ja kohderyhmään. Joskus suunnittelija ei saa kiinni ideasta, joskus se menee hyvin, mutta on kallista.

2. Opiskele itse

Voit käyttää vuosia opiskeluun vapaa-ajallasi tai nopeita ohjelmia esim. somepostauksiin (ohjelmissa on hyviä pohjia ja visuaalisuuden kikkoja). Sinun pitää olla se, joka osaa soveltaa niitä omaan bisnekseen. Houkutus on tehdä hyvin eri näköisillä pohjilla eri viestintää, jolloin yhtenäistä yritysilmettä ei synny. Opiskelu tai ohjelmien käyttö paitsi vie paljon aikaa, on usein myös kallista.

3. Mitä jos joku olisi kerännyt tarvitsemasi tiedon valmiiksi?

Kokoan aina kurssiin juuri bisneksen kannalta olennaisen paketin. Siksi kurssini voivat erota muista: asian perustieto ja kaikki muu opetetaan yrittäjän näkökulmasta niin, että se tukee ja mahdollistaa bisneksen kasvun mahdollisimman hyvin.

Kurssin määrä kasvaa koko ajan, jotta voisit valita juuri sen, jossa saat pienellä kustannuksella korjattua ja estettyä, ettei visuaalisuus syö myyntiäsi vaan päinvastoin. Kurssit on hinnoiteltu pienyrittäjän budjetille sopivaksi ja ne voi maksaa erissä. Kursseja aina kokeilla ilmaiseksi ja perua kurssin jos haluat.

Share

Coltrane Hassinen

VISU-Opisto on unelmieni täyttymys. VISU-Vinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.