juhlapakkaus2

Pakkauksen vaikutus ostopäätökseen ja myyntiin

Pakkauksen vaikutus ostopäätökseen ja myyntiin 1000 1012 Coltrane Hassinen


Miten pakkaus vaikuttaa ostopäätöksiin ja myyntiin?

Suurin osa meistä siis kulkee kaupoissa ajattelematta sen enempää pakkauksen vaikutusta ostamiseen. Nykyään myös suurten jättien rinnalla onneksi erityisesti jälleenmyyjät ja pienemmät yritykset ovat enemmän ja enemmän keskittyneet kehittämään toimintaa ja parantamaan myyntiä myös pakkausten avulla.

Kaupassa ostaja voi sekä nähdä että tuntea tuotteen. Usein hyllyssä on tuotteesta laaja valikoima ja se, mikä herättää huomion ja lopulta päätyy ostoskoriin, on monien tutkimusten mukaan paljolti pakkauksen vaikutusta.

Pakkaus muodostaa tuotteen jatkeen

Pakkauksen pitää olla kohderyhmälle houkutteleva ja jotain, joka saa aikaan tunteita sen nähdessä. Käytä pikku riikkisin psykologiaa ja muuta halu tarpeeksi ja päätökset paljon kaivatuksi myynniksi. Pakkaus on usein jopa tärkeämpi kuin tuote.

Verkkokaupan lopullinen pakkaus merkitsee paljon. 52% ihmisistä sanoo tilaavansa uudelleen verkkokaupassa yritykseltä, jonka lopullinen pakkaus edustaa heille 1-luokan laadukasta tavaraa.

Ensivaikutelma

Pakkaus voi siis olla tärkeämpi kuin itse tuote.

Tiedämme, että ensivaikutelma on tärkeää kaikessa, mutta markkinoinnissa se kannattaa ehdottomasti muistaa.

Tavallisessa ruokakaupassa, CityMarketissa, Prismassa tai vastaavassa, samaa tuotetta voi olla kymmenenkin erilaista pakettia. Tällaisessa tapauksessa, jossa ostopäätöksiä tehdään usein nopeasti, on helppo ymmärtää, että pakkauksen merkitys ostopäätöksessä on suuri. Aina se loisteliain ei kaikille ole se, mitä etsii: myös vaatimaton paketti kertoo usein, että se on halvempi ja pakkaus toimii siinäkin ostamisen kriteerinä. Ekologisuutta viestivä pakkaus on toiselle se tärkein. Pakkauksessa yhdistyy ostajalle näkyvään muotoon tuotteen kehittäminen, valmistaminen, muotoilu ja markkinointi. Pakkauksella voit viestiä paljon ja jälleen  kohderyhmän tunteminen korostuu. Eri pakkauksia kannattaa testata, vaikka se olisikin oma investointinsa.

Muodostamme  brändeistä mielikuvan noin 7 sekunnissa. Sinulla on siis vain tämä aika tehdä vaikutus ja saada ihminen vakuuttumaan ja ostamaan. Pakkaus on merkittävä brändisi arvojen välittäjä.

Muista pakkauksen värien merkitys

Pakkauksessa tiedetään erityisesti värien merkityksen olevan suuri. Aivomme rekisteröivät värejä ensimmäisenä ja ne ovat usein juuri se huomion herättäjä. Eri värien tiedetään herättävän eri tunteita, assosiaatioita ja mielikuvia. Nämä taas ovat ostopäätöksen tekemisen suurimpia vaikuttajia.

Pakkauksen laatu luo mielikuvan tuotteen laadusta.

Paraskaan tuote tuntemattomalta valmistajalta ei myy halvassa pakkauksessa. Pakkauksella luot luottamuksen tuotteen laadusta  ja koko yrityksestä. Pakkaus on brändin suurimpia vaikuttajia. Pidä huoli, että pakkaus luo mielikuvan, että tuote on hintansa väärti.

Erotu pakkauksella – niin verkkokaupassa kuin kivijalkamyymälässä.

Pakkaukseen panostaminen kannattaa sekä verkkokaupassa että kivijalkamyymälässä. Erottuva pakkaus voi olla se  puuttuva jokin, millä tuotteen myynti saadaan nousuun. Kaikki innovaatiot pakkauksessa ja muussa pakkausmateriaalissa voivat tehdä yllättävän suuren vaikutuksen.  Myös tuoteselosteiden tai käyttöohjeiden visuaalisuus vaikuttaa tuotteesta muodostuvaan kuvaan.

Paras mainospaikkasi

Pakkaus on myös parhaita mainospaikkojasi. Se on paikka lähestyä kohderyhmääsi ja päästä brändin kanssa lähemmäksi heitä. Esimerkiksi ruokavalmisteen pakkausta saatetaan katsoa kymmeniä kertoja. Kaikissa pakkauksissa kiinnostavan näköiset kohdat katsotaan.

juhlapakkaus2

Palveluiden ”paketointi”

Vaikka pakkauksien yhteydessä viitataan ja puhutaan tuotteiden paketoinnista, en unohtaisi palveluita. Ne pitää osata paketoida niin, että asiakas tietää heti, mitä tarkkaan on ostamassa. Vältä tavallisia S-, M-, L-palvelunimi. Keksi palveluille nimet, jotka kertovat palvelusta ja jäävät mieleen. Tässäkään pieni huumori ei haittaa, kunhan se on kaikille ymmärrettävissä (eikä loukkaa ketään).

Palveluiden paketointia voi monella tapaa verrata konkreettisen tuotteen pakettiin. Paketit luovat mielikuvia ja synnyttävät tunteita.  Niiden kuvaamisessa hyötyjen ja elämää muuttavien asioiden korostaminen ennen käyttöohjeeseen verrattavia esimerkiksi tarkempia sopimusehtoja, on tärkeää. Kaiken materiaalin kääriminen yhtenäiseen, selkeään, esimerkiksi elektronisesti osittain toimitettavaan pakettiin, luo luottamusta. Muista, että jokainen dokumentti on osa visuaalisuutta.

Oletko ajatellut, että pakkauksen pitäisi vastata ostajan kysymyksiin?

 

Mitä kysymyksiä tuotteestasi herää? Miten se eroaa muista, miksi ja mitä vaikutuksia sillä on? Onko materiaali kierrätettävää? Onko tuotteella takuuta? Mistä sen osat ovat peräisin? Tuotteen elinikä? Jonkun ominaisuuden olemassaolo tai puuttuminen?

Tässäkin kannattaa käyttää hyväksi ihmisiä, jotka ovat kohderyhmää tai mahdollisimman lähellä ja pyytää heitä listaamaan, mitä asioita haluaisivat pakkauksesta käyvän ilmi.

Kaikki kysymykset auttavat ymmärtämään, onko tuote juuri minulle. Mitä paremmin pystyt vastaamaan, sitä luottavaisemmin tuotettasi ostetaan.

Pakkaus voi olla informatiivinen ja opettaa käyttämään tuotetta, mutta myös myös rohkaista ostamaan se. Tärkeää on murtaa kynnys tuotteen valitsemiseen toisen sijaan. Kaikki, millä voidaan vaikuttaa nopeasti tehtävään päätökseen ja saada aikaan oikeita tunteita, näkyy myynnissä.

Ekologinen pakkaus

Suuri asia tänä päivänä on pakkauksen ekologisuus. Pakkaus heijastaa kaikkia brändin arvoja ja moni kiinnittää huomiota pakkauksen ympäristöystävällisyyteen. Pakkausmateriaalien liikakayttöön on kiinnitetty paljon huomiota. Kierrätettävyys on todella päivän sana. Erityisesti millenium-sukupolvi on kasvanut ympäristöarvojen aikana. Tällä on nähty paljon vaikutuksia myyntiin. Eri tutkimuksisa jopa 84% ihmisistä osti mielummin ympäristöystävällisen pakkauksen (Cone Communications). Tällaisesta tuotteesta ollaan valmiita myös maksamaan enemmän.

Huono pakkaus voi tulla kalliiksi

Tropicana joutui palaamaan vanhaan  ja kärsi miljoonatappiot pakkauksen muutoksen vuoksi

pakkaus virhe tropicana

Tropicanan pakkauksen muutos on yksi historian suurimmista ja tunnetuimmista pakkauksen virheestä. Tämä osoittaa jälleen, miten tärkeä pakkaus on ja miten tässäkin huono visuaalisuus kostautuu helposti.

Mitä tehtiin ja  mitä tehtiin väärin?

Suurin virhe oli ottaa pois appelsiini ja pilli. Nämä tuovat mieleen juuri puristetun mehun paljon selvemmin kuin mehulasi. Kuva ulottuu lisäksi monelle sivulle, eikä edes hahmotu heti. Monille oli myös suuri asia logon siirtäminen ja laittaminen poikittain; ruokalaupassa sen nopea hahmottaminen on vaikeaa.

Kun tuotteella on olemassa vahva brändi, kaikki muutokset visuaalisuuteen pitää tehdä todella hyvin suunnitellusti ja  harkiten. Eri lähteiden mukaan Tropicana ei testannut pakkausta ennen sen käyttöönottoa, mikä oli suuri virhe.

Esimerkkejä, ideoita ja innovaatioita maailmalta

Interaktiivisuus kutkuttaa ja laittaa myös mielikuvituksen liikkeelle. Ja sittenhän on vain taivas rajana.

Interaktiivinen tuotteiden paketointi on selvästi kaikkia kiehhtova idea, niin pakkausten suunnitelijoille puim tuotannolle ja loppukäyttäjälle. Innovatiiviset pakkaukset erottuvat hyllystä selkeästi ja kietovat kuluttajan mukaan olemaan muutakin kuin pakkauksen katsoja ja hävittäjä. Kuten näistä esimerkeistä näkyy, interaktiivinen idea ei tarvitse olla monimutkainen käyttö tai todella älykäs asia, täysin yksinkertaiset ja lapsenomaisten leikkeihin perustuvat asiat ovat yhtä kiehtovia kuin älykkäät tehtävät. Interaktiivinen pakkaus luo täysin uuden yhteyden kuluttajan ja tuotteen kanssa, eikä helposti unohdu!

Philips valolamput

Ostin itse nämä vähän aikaa sitten. En tosin eri värisinä, vaan kännykällä tai kaukosäätimellä ohjattavina ja himmennettävinä sekä säädettävinä esim. valon lämpöasteen mukaan. Heillä on myös pakkaus, jossa voit sivusta paperiympyrää pyörittämällä muuttaa lampun väriä. Meissä jokaisessa asuu varmasti se pikku lapsi, jonka on pakko päästä kokeilemaan…

Chalk kahvi ja tee

Nämä pakkaukset ovat kuin liitutauluja ja voit piirtää niihin. Pakkausten ulkonäön suunnittelu ei ole vienyt paljon, mutta varmasti materiaalien löytäminen ja idean toteuttaminen muuten on.

 

                                                                                                                                                                   

 

Mad Libs Style Tea

 

Nostalginen teepakkaus tuo ainakin tietyn ajan kasvateille hyvin läheisen muiston näiden muotojen kanssa leikkimisestä ja askartelemisesta. Näissä on panostettu visuaalisuuteen ja ne ovat selkeät, mutta kuitenkin koristeelliset. Ehkä kuitenkaan miehet eivät ole olleet ensimmäinen kohderyhmä 🙂

 

Muropurkit ja pelit

 

Iänikuiset muropurkit peleineen, keräilykortteineen ja muine hahmoineen ovat olleet olemassa aina. Nyt yritetään saada sokerimurojen kylkeen peliä, joka opettaa terveellisiä ruokatapoja. On varmasti visainen ongelma vanhemmilla, ostaako vai ei!

 

Origami olutpullo

 

Tämä on siis olutpullo. Ja askartelua.

 

Ilmeitä vaihtava kahvikuppi

 

Huumorin yhdistäminen on onnistuessaan mahtava juttu. Vaikka emoijit ovat vanha asia, tämä kahvilasta mukaan otettava kahvimuki, jossa on eri ilmeitä, on ollut menestys. Huumorin viljeleminen sopivasti on jälleen toiminut. Tunteiden ja tunnetilojen ilmaisu on nykyaikana tyypillistä ja tavalliseen kahvimukiin on saatu näin yhdenmukaiset pakkaukset eri ilmeistä huolimatta.

 

Coronan pelipakkaus

 

Corona on tyypillinen juhlien juoma. Niimpä yritys päätti tehdä paketista lautapelin!

 

Maskien innovatiivisia pakkauksia

 

Leivontayriritys teki pakkauksia, jotka taittuvat maskeiksi. Ajankohtaista ja brändin muistettavuutta tuhannesti parantava!

 

Viinien etiketeissä tehtäviä

 

Kaikki rakastavat ratkoa erilaisia tehtäviä. Mikä oivallinen idea!

 

Wine “Glasses” pakkaus

 

Tässä leikitellään myös sanoilla. Hauskuutta on haluttu tekemällä viinipakkaukseen värikkäät silmälasit. Viinien saralla  tämä brändi saattaa olla interaktiivisten  pakkausten edelläkävijä.

 

Lähde ja lisää inspiroivia esimerkkejä: https://www.hongkiat.com/blog/clever-creative-packaging-designs/

Haluatko oppia lisää visuaalisuudesta?

Share

Coltrane Hassinen

VisuOpisto kouluttaa käyttämään visualisuutta ja sen kaikkia mahdollisuuksia. VisuVinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.