Blogi, joka vangitsee ja näkyy- 7 vinkkiä

Blogi, joka vangitsee ja näkyy- 7 vinkkiä

Blogi, joka vangitsee ja näkyy- 7 vinkkiä 150 150 Coltrane Hassinen

Yritysblogi osa 2. Lue tästä ensimmäinen osa, 7 syytä miksi blogi kasvattaa myyntiä


Blogin kirjoittamisen 7 vinkkiä – myy itsesi ja yrityksesi hyvin paketoidulla blogilla

Anna ilmainen lahja kohderyhmällesi

Kuvittele, että blogisi klikkausprosentti nousisi yhden bogin jälkeen kymmeniä prosentteja. Sitä kautta vierailijamäärille nettisivuillasi tapahtuisi sama ilmiö. Pienyrittäjälle tämä olisi mahtava voitto!

Muistatko kun kirjoitit ensimmäisen blogisi? Tämä ei ole minun ensimmäinen, mutta käytin tämän ensimmäiseen versioon poikkeuksellisesti aikaa. Olennaisin asia oli, että mietin, mitä neuvoja itse kaipaisin pienyrittäjänä, mitkä olivat minulle ne parhaat ja tärkeimmät. Niiden tiBlon parhaat vinkitivistäminen oli haasteellista ja kirjoituksen lyhentämiseen meni enemmän aikaa kuin kirjoittamiseen. Myönnän, että minussa on perfektionistin vikaa ja se on huono piirre bloggaamisessa. Jossain vaiheessa ediointi on lopetettava ja blogin julistettava valmiiksi.

Mitkä ovat ne parhaat vinkit blogiin? Alla seitsemän vinkkiä, joilla pääset jo pitkälle! Bloggaaminen haastavaa, opettavaista ja ihanaa! Ja koska se on kaiken lisäksi kannattavaa, ilmainen ja erinomainen vuorovaikutuskanava sinun ja kohderyhmäsi välillä. Se on ilmainen lahjasi yleisöllesi. Älä siis luovuta, vaikka tuntuu, ettei heti tule täydellistä. Lue edellisestä blogistasi paljon syitä, miksi bloggaaminen todella kannattaa. Rahallisesti. Pienyrityksessä erityisesti tätä keinoa ei kannata jättää käyttämättä. [spacer height=”20px”]

1.  Kenelle kirjoitat?[spacer height=”20px”]

Rajaa kohderyhmäsi hyvin ja kirjoita vain heille. Kuvittele mielessäsi se ostajapersoona, jolle kirjoitat. Yritä päästä hänen  saappaisiin, yritä tuntea mitä hän tuntevat. Ajattele heitä myös ihmisinä, ei ainoastaan ostajana. Mieti, mitä he haluavat tietää ja mikä valvottaa heitä öisin. Mikä tieto helpottaisi heidän ongelmaa ja elämää?
[spacer height=”20px”]

2. Lukija etsii tietoa, jota hän tarvitsee

Kirjoita kohderyhmää kiinnostavasta aiheesta. Aiheen valinta on osa kohderyhmän ongelman ratkaisemista, mutta siihen liittyy myös oman bisneksen promoamista. Vaikka blogissa ei myydä suoraan, luot mielikuvan osaamisestasi juuri siinä, mistä kohderyhmä on kiinnostunut. Muista myös, että blogin pitää myös olla linjassa yrityksen toiminnan ja markkinointisuunnitelman kanssa. Luo bloggaamiselle tavoite ja vaikka jokaiselle, ainakin tärkeälle blogille, oma tavoite. [spacer height=”10px”]

Kirjoita kapeasta aiheesta – mielummin jaa blogi useampaan kuin että se on liian pitkä. Ajattele, että voit esimerkiksi vastata asiakkaiden usein esitettyihin kysymyksiin kaikille kerralla!. Kohdista tarkasti rajattu blogi tarkasti rajattuun kohderyhmään.[spacer height=”10px”]

Tee itsestäsi hyödyllinen. Laita lukija odottamaan innolla seuraavaa kirjoitusta.

3. Miten kirjoitat?

Luo hierarkia asioiden tärkeysjärjestyksestä ja käytä visuaalisuutta hyväksi. Tee selväksi, mitkä asiat ovat tärkeämpiä kuin muut.Blogin kirjoittaminen

Kuvittele lukija mielessäsi ja kirjoita sinä -muodossa. Kirjoita samaan tyyliin kuin puhut, puhuttele lukijaa, niin, että hän jaksaa lukea tekstisi.

Älä myy mitään, anna pyyteettömästi tietoa. Tiedon antamisella luot luottamusta, joka huokuttelee ostamaan juuri sinulta.[spacer height=”10px”

Blogin tekstillä vakuutat lukijaa. Kirjoita niin, että herätät luottamusta. Muista, että sinun ei tarvitse vakuuttaa koko maailmaa – vain kohderyhmäsi. Muista, että sinulla on vain noin 8 sekuntia (visme.com) aikaa saada lukija kiinnostumaan. Tee hyvä ensi vaikutelma erinomaisella visuaalisuuden ja sisällön yhdistelmällä. Panosta otsikoihin ja alkuun. Ilmakuudella luot helppolukuisuutta.
[spacer height=”10px”]
[Tweet ”Sinun ei tarvitse vakuuttaa koko maailmaa – vain kohderyhmäsi. #blogi, #sisältömarkkinointi,”][spacer height=”20px”]
Yritä tuntea empatiaa kohderyhmää kohtaan, se näkyy kirjoituksessa ja on yllättävän tehokas tunne. Näin saat kannatusta ja vastakaikua asiallesi. [spacer height=”10px”]

Artikkelin jäsentely on erittäin tärkeää. Mieti miten tarina etenee. Pidä blogi yksinkertasena, selkeänä ja helppolukuisena. Älä tee liian pitkiä kappaleita tai lauseita. Numeroitu tai muu lista helpottaa aina lukemista. Mieti fontin kokoa, väriä ja kuvien käyttöä. Visualisoi. Kun käytät lihavointia ja listoja, lukijan on helppo nopealla silmäyksellä selata ydinkohdat. Muista, että suurin osa lukijoista ei lue koko blogia, vaan silmäilee ydinkohdat, jotka pitää tulla selkeästi esiin. Tee loppuun vielä yhteenveto ja listaa tärkeimmät muistettavat asiat.

Tarkat luvut vakuuttavat enemmän kuin yleinen kuvaus. Varmista, että sinulla on lähde merkittynä.

Valitse sanasi. Älä tee kirjoituksesta liian pitkää. Käytä kohderyhmäsi kieltä. Pidä mielessä mikä on kirjoituksen ydin. Tee kirjoitukselle raamit, älä rönsyile. Kehitä tarina niin, että ihmiset haluavat lukea sen loppuun.

 [spacer height=”10px”]

4.  Ole asiantuntija

Lukija etsii siis tarvitsemaansa tietoa. Hän haluaa sen helposti, selkeässä muodossa ja siten, että se auttaa häntä eteenpäin. Hän ehkä saa siitä ideoita tai hänelle hahmottuu ratkaisu hänen pulmaan.

Ostaminen edellyttää luottamusta. Kun onnistut profiloitumaan todellisena asiantuntijana, voitat yhä useamman luottamuksen ja he kiinnostuvat tuotteistasi tai palveluistasi ja tulevat itse etsimään tietoa.

5.  Ole uniikki – ole sinä

Yksi asia on varma. Sinun blogisi pitää erottua kilpailijoista. Mitä teet toisin? Mikä on tämän blogin uniikki näkökulma, joka eroaa kilpailijoista? Millä tuot asiassa itsesi, osaamisesi on oman brändisi esiin? Heittäydy, laita itsesi likoon, ota riskejä! Kirjoita jotain, joka on sinua. Kun annat palasen itsestäsi, kirjoitus on aina henkilökohtaisempi. Personallinen tapa kirjoittaa ja antaa jotain itsestä pitää lukijan kiinnostusta yllä, vaikka häntä ei kiinnostaisikaan, kuka blogin on kirjoittanut.  [spacer height=”30px”]
Kirjoita ”brändisi äänellä”, muista, että blogi on osa viestintää ja sitä, millä luot brändiäsi.
[Tweet ”Heittäydy, laita itsesi likoon, ota riskejä! #blogi, #sisältömarkkinointi, #markkinointi”] [spacer height=”20px”]

Mieti, mikä on sinulle luontainen tapa kirjoittaa. Blogiartikkeli voi olla yhtö hyvin luettelo kuin tarina tai video. Hyvä blogi herättää tunteita ja se voi olla moniosainen, jolloin ihmiset odottavat seuraavaa osaa. Ostaminen perustuu tunteisiin.[spacer height=”10px”]

Taustatiedon lisäksi haastattele ihmisiä, joilla on kokemuksia ja ajatuksia asiasta tai käytä omia kokemuksiasi. Myyntihenkilöiltä voit saada hyviä vinkkejä. Tai kirjoita omasta kokemuksestasi. Aidot kokemukset ja kommentit tekevät blogitekstistä täysin erilaisen ja lukija voi samaistua asiaan. Tämä on myös hyvä tapa saada oma näkökulma esiin. Muista kuitenkin, että lukijaa kiinnostaa, mitä hän voi oppia tarinasta.[spacer height=”10px”]
Voit siteerata, mutta älä kopioi muiden tekstejä. Yritä löytää myös näkökulma, josta ei ole aiemmin kirjoitettu.
 [spacer height=”10px”]

6. Kuvat

Pue sisältö mielenkiintoa herättävään visuaaliseen ulkoasuun. Vaikuta visuaalisuudella ja saa lukija kiinnostumaan sisällöstä.
Käytä blogissa hyvälaatuisia ja huolella valittuja kuvia. Teennäiset kuvapankkikuvat voivat ärsyttää. Pidä huoli, että sinulla on kuva oikeudet käyttämiäsi kuviin. Internetistä ei kannata kopioida kuvia. kstin.[spacer height=”10px”]
Käytä kuvia, jotka jotenkin liittyvät blogiisi ja tekevät siitä visuaalisesti mielenkiintoisemman. Ne myös keventävät tekstiä ja saavat lukijan helpommin kiinnostumaan. Kuva voi kertoa todella paljon ja vangitseva kuva voi yksin saada lukijan kiinnostumaan. Käytä siis kuvia, jotka sopivat asiayhteyteen ja  muista, että ihmisille jää mieleen kuvat paljon paremmin kuin teksti[spacer height=”10px”]
Ole tarkkana kuvien määrän kanssa, liika on aina liikaa. [spacer height=”10px”]
Myös valkoinen tai muuten tyhjä tila toimii visuaalisena keinona. Älä kirjoita liian tiuhaan, se syö luettavuutta. [spacer height=”10px”]
Kuvat parantavat myös hakukoneoptimointia. [spacer height=”20px”]

7. Blogin hakukoneoptimointi – asia edellä hakukoneoptimointia unohtamatta

Blogin sisältö on tärkein, mutta samalla haluat, että blogisi löytää lukijansa. Sisällytä avainsanoja, mutta keskity asiaan. Kirjoita asia edellä hakukoneoptimointia unohtamatta. [spacer height=”10px”]

[spacer height=”20px”]

Hakukonevinkkejä[spacer height=”10px”]

  • Liitä blogi kotisivujen yhteyteen [spacer height=”10px”]
  • Valitse avainsanat, mutta vain 1-3, mutta ne voivat olla moniosaisia[spacer height=”10px”] Avainsanatutkimusta on hyvä tehdä ja sovittaa blogin hakukoneoptimointi kotisivujen optimointiin.
  • Älä toista avainsanoja liikaa, se voi huonontaa tulosta. Älä myöskään tee montaa blogia, jossa on sama avainsana. [spacer height=”10px”]
  • Pidä teksti luonnollisena, vaikka sisällytät avainsanoja. [spacer height=”10px”]
  • Sisällytä otsikoiden alkuun ja url-osoitteeseen avainsana/-sanat. [spacer height=”10px”]
  • Käytä sisäisiä (ja ulkoisia) linkkejä, jos mahdollista. [spacer height=”10px”]
  • Laita kuviin vaihtoehtoisen otsikko (alt title), johon liität avainsana/-sanat. [spacer height=”10px”]
  • Käytä avainsanojen lisäksi metaselostusta, johon myös sisällytät avainsanaa/-sanoja. [spacer height=”10px”]
  • Google suosii mobiililaitteille optimoituja sivuja, ne näytetään hakutuloksissa ensimmäisenä. [spacer height=”10px”]
  • Laita artikkelin loppuun selkeät jakopainikkeet, jotta artikkeliasi jaetaan mahdollisimman paljo. n[spacer height=”10px”]
  • Blogit myös kertovat hakukoneille, että sivujasi päivitetään säännöllisesti ja avainsanoja nousee pintaan. Uutta materiaalia kannattaa synnyttää säännöllisesti. Se myös kertoo lukijoillesi, että olet ajan kermoilla haluat välittää heille ensimmäisenä tietosi. [spacer height=”10px”]

Blogin kirjoitusVoit myös pyytää jakamaan artikkelia. Muista, että voi mennä aikaa siihen, että  hakukoneet löytävät blogisi  ja vanhat kirjoitukset voivat ”nousta pintaan” yllättäen. Jaa ahkerasti blogia mahdollisimman laajasti siellä, mistä kohderyhmäsi etsii tietoa. Jos blogia jaetaan eteenpäin, voit saada nopeasti paljon lukijoita.

Lue lisää blogien hakukoneoptimoinnista:
https://searchenginewatch.com/2016/05/11/seo-101-eight-ways-to-optimise-your-blog-posts-for-search/

Blogit ovat ikuisia! Blogeja on helppo päivittää, yhdistää, käyttää materiaalina johonkin muuhun – blogin kirjoittaminen todella kannattaa! Älä  kuitenkaan bloggaa liian usein äläkä liian harvoin. Julkaisusuunnitelma auttaa jäsentämään aiheet ja aikatauluttamaan blogien julkaisut järkevästi. Voit päivittää vanhan blogin ja ”julkistaa sen uudelleen”.

[spacer height=”20px”]



PS: Jos et ole varma tulevien blogien aiheista, voit tehdä siitä lyhyen kyselyn tilauksen yhteyteen. ”Mikä on suurin haasteesi?”, ”Mistä haluaisin kuulla lisää?” Tärkeintä on, että blogi on vastaus tai apu johonkin asiakkaan / potentiaalisen asiakkaan ongelmaan tai haasteeseen.

PS2: Blogin jäsentelyyn löytyy malleja mm. HubSpotilta täältä.


Share

Coltrane Hassinen

VisuOpisto kouluttaa käyttämään visualisuutta ja sen kaikkia mahdollisuuksia. VisuVinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.