Pienyrittäjän 12 menestyksen avainta[spacer height=”20px”]
Jos yrityksesi tuntuu polkevan paikallaan, olet uusi yrittäjä tai haluat menestyä vielä paremmin, paranna myyntiäsi näillä virikkeillä ja ideoillai!
1. Mitä myyt ja kenelle?
2. Pidä kirkkaana mielessä kilpailuetusi ja seuraa kilpailijoita
Kuka menestyy ja millä keinoilla? Mitä sinä teet paremmin ja miten saat sen asiakkaan tietoon?
Älä sorru ajattelemaan, että tuotteesi asettuu markkioille itsestään. Pienyrittäjänäkin tarvitset ehdottomasti markkinointia ja hyvän kilpailuedun. Pienyrittäjän markkinointi on erilaista, mutta pienelläkin budjetilla voit saada paljon aikaan (ks. Pienyrittäjän markkinointi pienellä budjetilla)
Sinun on pystyttävä erottumaan kilpailijoista ja valmistettava, että se tieto on saatava markkinoille. Mieti, mitkä markkinointikanavat sopivat sinulle, missä asiakkaasi liikkuvat. Tarjoa tietoa ilmaiseksi, ole hyödyllinen. Näin luot luottamusta asiakkaaseen.
[spacer height=”20px”[
3. Verkostoidu
Pienyrittäjänä (etenkin uutena) tarvitset hyvän verkoston. Katso somen (esim Linkedin, Facebook) ryhmiä, kaikkia keskusteluja verkossa ja ota rohkeasti yhteyttä. Yritä saada muita linkittämään sivustoasi ja linkitä vastaavasti muiden sivuja. Tarvitset kaikki verkostot, jotta saat nimeäsi ja tuotettasi tunnetuksi. Ota yhteyttä yritysjärjestöihin, liity niihin, ne järjestävät verkostoitusmistapahtumia ja saat paljon tietoa paikallisesta yrittäjyydestä. Muut yritykset ole vihamiehiäsi, vaan voitte auttaa toisianne. [spacer height=”20px”]
4. Mikä on asiakkaan ongelma ja mitä tietoa hän tarvitsee päätöksenteon tueksi
5. Luo brändi ja yrityskuva, jotka jäävät mieleen ja kuvastavat yritystäsi
Brändi ei ole vain logo ja kuvia, se on kaikki, mitä yrityksestäsi näkyy ulospäin. Myös sinä olet osa brändiäsi. Satsaa siihen. (ks. 5 keinoa luoda vakuuttava yritysilme)
Hyvällä visuaalisuudella ulkoasulla joka asiassa annat ammattimaisen kuvan, luot tunnelmaa ja viestität ilman sanoja. Panosta visuaalisuuteen. Lue lisää:
– Visuaalinen markkinointi
– Visuaalisen markkinoinnin trendit 2017
– Fontilla on väliä – yhdistä fontteja kuin ammattilainen [spacer height=”10px”]
6. Ota selvää, missä asiakkaasi liikkuvat verkossa ja missä kannattaa mainostaa
7. Miten saat itsestäsi tehtyä hyödyllisen, jonka sanaan voi luottaa?
Niin kutsuttu inbound markkinointi tuottaa mahdollisia asiakkaita 61 % alhaisemilla kustannuksilla. Tee itsestäsi tietolähde, asiantuntija: kirjoita blogia, olen näkyvä, saa ihmiset tulemaan sivuillesi ja kirjautumaan. Näin saat kerättyä asiakasrekisterin, joka on syntynyt asiakkaiden kiinnostuksesta tuotteeseesi. Mikä olisi sen arvokkaampaa? Aina ei kannata erottaa yritys-ja kuluttajamyyntiä, koska vastassa kuitenkin on aina ihminen, joka pitää vakuuttaa. [spacer height=”10px”]
8. Seuraa tarkkaan yrityksen taloutta
Älä lykkää taloudellisia velvollisuuksia. Lähetä laskuja ja seuraa kuluja. Varsinkin alussa pysy koko ajan ajan hermoilla, vaikka sinulla olisi erillinen kirjanpitäjä. Opettele yleisimmät rahoituksen raportit. Seuraa kannattavuutta ja tee toimintaa muutoksia jos ne ovat tarpeen. Erota omat ja yrityksen varat. Tingi alennuksia alihankkijoilta. Mieti tarkkaan mitä talouden applikaatioita tarvitset ja mitä asioita ulkoistat. [spacer height=”10px”]
9. Mieti missä voit ja kannattaa säästää sekä mitkä ovat välttämättömiä kuluja
Muuttuvat kulut ovat aina sellaisia, joita voi tarkastella kriittisesti. Muista kuitenkin, että ilman markkinointia ei tule myyntiä ja markkinointi kannattaa tehdä kerralla oikein.
10. Tee ostamisesta helppoa, mutta samalla elämys
[Tweet ”Tee ostamisesta helppoa, mutta samalla elämys.” #pienyrityksen markkinointi]
Kun ostopäätös on tehty, on raivostuttavaa, jos ostaminen on hankalaa tai takkuaa. Varmista, että asiakkaan on todella helppo edetä asiassa. Kuvittele itseäsi samassa tilanteessa.
Hyvä palvelu ja tuote kerrotaan somessa ja se leviää nopeasta.
Valitettavasti samoin käy huonolle. Yllätä jollain, tee vaikka sisustus, josta asiakkaan tekee mieli ottaa kuva ja jakaa se. Kiinnitä huomioita paketin ja tuotteen ulkonäköön. Kuvien levittäminen somessa on hyvin yleistä. Hieno paketti tai vaikka kattaus on myös osa tuotteen positiointia; jos haluat antaa tuotteestasi korkealaatuisen kuvan, älä pakkaa sitä ruskeaan pahvilaatikkoon. Tee palvelustasi poikkeuksellinen, joka jää mieleen ja josta kerrotaan eteenpäin.[spacer height=”10px”]
[Tweet ”Jos haluat positioida tuotteesi laadukkaaksi, älä pakkaa sitä ruskeaan pahvilaatikkoon. #pienyritys, brändi)”]
[spacer height=”10px”]
11. Varmista että nettisivusi ovat hyvällä ohjelmalla tehty, hakukoneoptimoituja ja mobiiliystävälliset
12. Ulkoista se mikä on järkevää ja tee itse, mitä parhaiten osaat ja mihin aika riittää
Muista, että oma ajankäyttösi on myös sijoitus. Katso myös kohta 9 ja mieti, mitä tekemällä todella säästät ja mitkä asiat kannattaa ulkoistaa. Ulkoistamisen mahdollisuuksia on todella paljon ja mahdollisimman harva yhteistyökumppani (monipuolinen) säästää myös kuluja, kun ei tarvitse päivittää niin montaa. Suuremmat yritykset ovat aina kalliimpia ja niissä on myös usein monta yhteyshenkilöä, joka yleensä lisää omaa ajankäyttöäsi ja kustannuksiasi. Kilpailuta alihankkijat.
Aiheeseen liittyvät blogit ja muu tieto sivuilla:
- Markkinoinnin apuohjelmat ja sovellukset hyötykäyttöön – katso yli 50 sovelluksen lista ja poimi itsellesi olennaiset ja toimivat
- Visuaalinen markkinointi
- Visuaalisen markkinoinnin trendit 201
- Fontilla on väliä – yhdistä fontteja kuin ammattilainen
- Suunnittele markkinointi – vältä tuplatyö
- Pienyrittäjän markkinointi pienellä budjetilla
- Blogi kasvattaa myyntiä
- Parhaat vinkit blogiin, joka näkyy ja vangitsee
- 5 keinoa luoda vakuuttava yritysilme
- http://blog.invoiceberry.com/2016/09/9-finance-tips-small-business-succeed/
- http://blog.hubspot.com/marketing/modern-marketing-principles?utm_campaign=blog-rss-emails&utm_source=hs_email&utm_medium=email&utm_content=35855611#sm.0001knbo5qts3cykudk2jkxybcasf
#pienyrittäjä, #menestys, #markkinointi_Kirkkonummi