Pienyrityksen menestys – millä keinoilla?

Pienyrityksen menestys – millä keinoilla?

Pienyrityksen menestys – millä keinoilla? 150 150 Coltrane Hassinen

 


Pienyrittäjän 12 menestyksen avainta[spacer height=”20px”]

Pienyrityksen menestyksen avaimet

Jos yrityksesi tuntuu polkevan paikallaan, olet uusi yrittäjä tai haluat menestyä vielä paremmin, paranna myyntiäsi näillä virikkeillä ja ideoillai!

Suluissa olevat asiat lisätietoa: aiempia blogikirjoituksiani kyseisestä aiheesta[spacer height=”20px”]

1. Mitä myyt ja kenelle?

Rajaa tuotteesi ja palvelusi sekä kohderyhmäsi ja tutki markkinat. Tee kannattavuuslaskelmat ja koko liiketoimintasuunnitelma. Pienessä yrityksessä markkinointisuunnitelma voi liittyä edelliseen, kunhan siinä on olennaiset asiat. Mieti tarkkaan suunnitelmiin liittyvät mm. hinnoittelut ja jakelukanavapäätökset.  (ks.Suunnittele markkinointi – vältä tuplatyö)[spacer height=”20px”]

2. Pidä kirkkaana mielessä kilpailuetusi ja seuraa kilpailijoita

Menestyksen tikkaat

Hyvillä menestyksen tikkailla pääse korkealle!

Kuka menestyy ja millä keinoilla? Mitä sinä teet paremmin ja miten saat sen asiakkaan tietoon?

Älä sorru ajattelemaan, että tuotteesi asettuu markkioille itsestään. Pienyrittäjänäkin tarvitset ehdottomasti markkinointia ja hyvän kilpailuedun. Pienyrittäjän markkinointi on erilaista, mutta pienelläkin budjetilla voit saada paljon aikaan (ks. Pienyrittäjän markkinointi pienellä budjetilla)

Sinun on pystyttävä erottumaan kilpailijoista ja valmistettava, että se tieto on saatava markkinoille. Mieti, mitkä markkinointikanavat sopivat sinulle, missä asiakkaasi liikkuvat. Tarjoa tietoa ilmaiseksi, ole hyödyllinen. Näin luot luottamusta asiakkaaseen.
[spacer height=”20px”[

3. Verkostoidu 

Pienyrittäjänä (etenkin uutena) tarvitset hyvän verkoston. Katso somen (esim Linkedin, Facebook) ryhmiä, kaikkia keskusteluja verkossa ja ota rohkeasti yhteyttä. Yritä saada muita linkittämään sivustoasi ja linkitä vastaavasti muiden sivuja. Tarvitset kaikki verkostot, jotta saat nimeäsi ja tuotettasi tunnetuksi. Ota yhteyttä yritysjärjestöihin, liity niihin, ne järjestävät verkostoitusmistapahtumia ja saat paljon tietoa paikallisesta yrittäjyydestä. Muut yritykset ole vihamiehiäsi, vaan voitte auttaa toisianne. [spacer height=”20px”]

 4. Mikä on asiakkaan ongelma ja mitä tietoa hän tarvitsee päätöksenteon tueksi

Ota selvää, miten hänen ostopolkunsa kulkee, paljonko hän tarvitsee tietoa ja mistä etsii sitä. Etsi kanavat, joissa voit tukea jokaisessa ostopolun vaiheissa. Esimerkiksi blogi on oiva tapa saada tietoa levitettyä sitä tarvitseville (ks. Blogi kasvattaa myyntiä, Parhaat vinkit blogiin, joka näkyy ja vangitsee).[spacer height=”10px”]

5. Luo brändi ja yrityskuva, jotka jäävät mieleen ja kuvastavat yritystäsi

Brändi ei ole vain logo ja kuvia, se on kaikki, mitä yrityksestäsi näkyy ulospäin. Myös sinä olet osa brändiäsi. Satsaa siihen. (ks. 5 keinoa luoda vakuuttava yritysilme)

Hyvällä visuaalisuudella ulkoasulla joka asiassa annat ammattimaisen kuvan, luot tunnelmaa ja viestität ilman sanoja. Panosta visuaalisuuteen. Lue lisää:
Visuaalinen markkinointi
Visuaalisen markkinoinnin trendit 2017
Fontilla on väliä – yhdistä fontteja kuin ammattilainen [spacer height=”10px”]

6. Ota selvää, missä asiakkaasi liikkuvat verkossa ja missä kannattaa mainostaa

Yritysten markkinointibudjeteista käytetään digitaaliseen markkinointiin 36 % vuonna 2016. Älä mainosta siellä, missä suurinta osaa ihmisistä tuotteesi ei kiinnosta.Kun ostopolku on selvillä ja se, mistä tietoa etsitään, keskity sinne – oikealla tavalla. Myös digimarkkinoinnilla pitää olla strategia. Seuraa kaikkien toimien tulosta. [spacer height=”10px”]

7. Miten saat itsestäsi tehtyä hyödyllisen, jonka sanaan voi luottaa?

Niin kutsuttu inbound markkinointi tuottaa mahdollisia asiakkaita 61 % alhaisemilla kustannuksilla. Tee itsestäsi tietolähde, asiantuntija: kirjoita blogia, olen näkyvä, saa ihmiset tulemaan sivuillesi ja kirjautumaan. Näin saat kerättyä asiakasrekisterin, joka on syntynyt asiakkaiden kiinnostuksesta tuotteeseesi. Mikä olisi sen arvokkaampaa? Aina ei kannata erottaa yritys-ja kuluttajamyyntiä, koska vastassa kuitenkin on aina ihminen, joka pitää vakuuttaa. [spacer height=”10px”]

 8. Seuraa tarkkaan yrityksen taloutta

Älä lykkää taloudellisia velvollisuuksia. Lähetä laskuja ja seuraa kuluja. Varsinkin alussa pysy koko ajan ajan hermoilla, vaikka sinulla olisi erillinen kirjanpitäjä. Opettele yleisimmät rahoituksen raportit. Seuraa kannattavuutta ja tee toimintaa muutoksia jos ne ovat tarpeen. Erota omat ja yrityksen varat. Tingi alennuksia alihankkijoilta. Mieti tarkkaan mitä talouden applikaatioita tarvitset ja mitä asioita ulkoistat. [spacer height=”10px”]

9. Mieti missä voit ja kannattaa säästää sekä mitkä ovat välttämättömiä kuluja

Muuttuvat kulut ovat aina sellaisia, joita voi tarkastella kriittisesti. Muista kuitenkin, että ilman markkinointia ei tule myyntiä ja markkinointi kannattaa tehdä kerralla oikein.

Tämän päivän sovellukset auttavat monessa asiassa ja niitä on paljon sekä ilmaisia että edullisia. Katso markkinoinnin sovellusten listani, josta löydät yli 50 sovellusta eri tarkoitukseen. [spacer height=”10px”]

10. Tee ostamisesta helppoa, mutta samalla elämys

[Tweet ”Tee ostamisesta helppoa, mutta samalla elämys.” #pienyrityksen markkinointi]

Kun ostopäätös on tehty, on raivostuttavaa, jos ostaminen on hankalaa tai takkuaa. Varmista, että asiakkaan on todella helppo edetä asiassa. Kuvittele itseäsi samassa tilanteessa.

Hyvä palvelu ja tuote kerrotaan somessa ja se leviää nopeasta.

Valitettavasti samoin käy huonolle. Yllätä jollain, tee vaikka sisustus, josta asiakkaan tekee mieli ottaa kuva ja jakaa se. Kiinnitä huomioita paketin ja tuotteen ulkonäköön. Kuvien levittäminen somessa on hyvin yleistä. Hieno paketti tai vaikka kattaus on myös osa tuotteen positiointia; jos haluat antaa tuotteestasi korkealaatuisen kuvan, älä pakkaa sitä ruskeaan pahvilaatikkoon. Tee palvelustasi poikkeuksellinen, joka jää mieleen ja josta kerrotaan eteenpäin.[spacer height=”10px”]

[Tweet ”Jos haluat positioida tuotteesi laadukkaaksi, älä pakkaa sitä ruskeaan pahvilaatikkoon. #pienyritys, brändi)”]

[spacer height=”10px”]

11. Varmista että nettisivusi ovat hyvällä ohjelmalla tehty, hakukoneoptimoituja ja mobiiliystävälliset

Tee mahdollisimman interaktiiviset sivut, joita voit itse päivittää. Ota huomioon hakukoneoptimointi, mutta tee ne kuitenkin asia edelellä ja välillä ujuttaen avainsanoja. Käytä aikaa avainsanojen löytämiseen ja valitsemiseen.
Sivut tulee olla mobiiliystävällisiä, sillä yli puolet käyttäjistä käyttää älypuhelinta verkossa. Myös Google nostaa sijoitustasi hakukoneoptimoinnissa mobiiliystävällisyydellä. Googlella on omat kriteerinsä ja testinsä mobiiliystävällisyyteen (lisätietoja mm täältä).
Monien asiantuntijoiden mielestä kotisivut ovat katomassa, mutta itse uskon, että hyvät, interaktiiviset, usein päivittyvät sivut puoltavat paikkansa. Ne tukevat muualla julkaisemaasi asiaa ja voit sinne kerätä tuotetietoa. Julkaise siellä ja muualla todella sellaista tietoa, joka asiakkaat haluavat. Ota selvää nykyisiltä asiakkailta, tee markkinatutkimusta. Joskus voit yllättyä! Yksinkertainen asiakastyytyväisyykysely voi tuoda myös yllättävän paljon informaatiota.

12. Ulkoista se mikä on järkevää ja tee itse, mitä parhaiten osaat ja mihin aika riittää

Muista, että oma ajankäyttösi on myös sijoitus. Katso myös kohta 9 ja mieti, mitä tekemällä todella säästät ja mitkä asiat kannattaa ulkoistaa. Ulkoistamisen mahdollisuuksia on todella paljon ja mahdollisimman harva yhteistyökumppani (monipuolinen) säästää myös kuluja, kun ei tarvitse päivittää niin montaa. Suuremmat yritykset ovat aina kalliimpia ja niissä on myös usein monta yhteyshenkilöä, joka yleensä lisää omaa ajankäyttöäsi ja kustannuksiasi. Kilpailuta alihankkijat.

 [spacer height=”20px”]

Aiheeseen liittyvät blogit ja muu tieto sivuilla:


Lähteitä:
  • http://blog.invoiceberry.com/2016/09/9-finance-tips-small-business-succeed/
  • http://blog.hubspot.com/marketing/modern-marketing-principles?utm_campaign=blog-rss-emails&utm_source=hs_email&utm_medium=email&utm_content=35855611#sm.0001knbo5qts3cykudk2jkxybcasf

    #pienyrittäjä, #menestys, #markkinointi_Kirkkonummi

Share

Coltrane Hassinen

VisuOpisto kouluttaa käyttämään visualisuutta ja sen kaikkia mahdollisuuksia. VisuVinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.