Visuaalisuus täytyy sopia yrityksesi kokonaisuuteen, mutta ripaus yllätyksellisyyttä tuo oman mausteen erityisesti esityksissä.
PowerPoint-esityksissä huomion herättämiseen tarvitaan usein yllätyksellisyyttä. Tässä joitakin vinkkejä maailmalta, jotka voivat sopia sellaisenaan tai voit saada niistä itsellesi lisäideoita.
Esitys koostuu aina visuaalisuudesta, esitystavasta ja sisällöstä, Kuten muussakin, visuaalisuudella herätät huomion ja kiinnostuksen ja saat ihmiset lukemaan sisältöä. Pidä esityksen visuaalisuus yhtenäisenä, muuten kuuntelijan tai lukijan on vaikea seurata esitystä.
Enemmän PowerPointilla tehdystä visuaalisuudesta löydät kurssiltamme POWERPOINTKURSSI.FI
1 NEON VALOT
Neonvaloilla saat varmasti katsojan huomion. Voit tehdä sillä myös taustan, mutta muista kontrastissa, että vastakkaisen värin valinta voi olla jo liikaa (esim punainen – vihreä). Muista myös kohderyhmä – saat huomion, mutta ota huomioon mahdollinen vierastaminen. Neon valon kohdat voivatkin olla myös hyvin paljon pienempiä, jolloin tyyli muuttuu myös.
2 MINIMALISTISUUS
Minimalistisen designin käyttäminen kokonaisuudessa on hyvä tapa luoda jotain uniikkia. Kun dioilla on vain tarpeellinen tieto ja visuaaliset yksityiskohdat on esitystä mukava silmäillä. Minimalistisuuden haaste on kuitenkin osata tietää milloin liika on liikaa ja esityksestä tulee mahdollisesti tylsä minimalistisuuden sijasta.
Minimalistisuus on trendi, joka on ollut pitkään vallalla ja noussut koko ajan. Se on tyylikäs niin verkkosivuissa, mainoksissa, kuin esityksissäkin. Se luonnollisesti rajaa myös liian tekstin ja erilaiset kuvat.
3 ISOT KIRJAIMET
Ainoastaan isojen kirjaimien käyttäminen esityksessä tuo sen antamalle viestille tärkeyttä. Isojen kirjaimien käyttäminen sopii esitykseen jossa viestin voi esittää muutamalla sanalla, esimerkiksi ranskalaisin viivoin tai esitykseen jossa suurin osa infosta on puheena.
VINKKI: Kannattaa huomioida fontti! Ohut fontti sopii hyvin, esim. nämä otsikot, Oswald tai Bebas Neue.
4 PYSTYSUUNTAISET TAI ERI KOKOISET ESITYKSET
Vaakasuuntaiset esitykset ovat jo normiksi muodostuneita, mutta ehkä tämä muuttuu Instagram tarinoiden nousun myötä. Näitä tarinoita on myös mahdollisuus tallentaa omaan profiiliin Instagramissa, joten miksei käyttäisi sitä hyödyksi ja tallentaisi pystysuuntaisia esityksiä myös sinne. Myös esityksen muut koot, esimerkiksi neliö, luovat heti uutuutta ja erilaisuutta.
VINKKI: PowerPointilla voit myös säätää itse täysin tekemäsi esityksen tai muun materiaalin koon. Siksi sillä voi tehdä melkein mitä vain, esim somejulkaisuja.
Haluatko oppia tekemään erilaisia ja eri kokoisia esityksiä? Myös some-julkaisut voidaan tehdä PowerPointilla. Kurkkaa kurssiamme powerpointkurssi.fi
5 YHDISTÄ/ANIMOI DIAT VAAKASUUNTAISESTI
Esityksen diojen siirtymien yhdistäminen on aina hyvä idea, mutta sen tekeminen vaakasuorasti on vielä parempi idea. Kun kaikki liike tapahtuu samaan suuntaan on esitystä helppo seurata ja se näyttää hyvältä. Voit animoida myös tekstejä tai kuvia, kunhan muistat samansuuntaisuuden.
VINKKI: Voit tehdä esityksen videon muotoon, ks.ohje.
6 MUSTAVALKOISUUS YHDISTETTYNÄ HUOMIOVÄREIHIN
Kirkkaan värispotin lisääminen mustavalkoiseen teemaan voi olla juuri oikea tapa saada huomio esitykseen. Voimakas väri on silmiinpistävä ja visuaalisesti huomattava. Sitä voi käyttää pienissä tai suurissa määrissä, kunhan tasapainoisuus pysyy läpi esityksen. Ole tarkkana, miten tällainen istuu koko ilmeeseesi.
Mustavalkoisuus on tullut trendiksi jäädäkseen varmasti pidemmäksi aikaa. Kirkkaiden kuvapankkikuvien rinnalle on etsitty erilaisia keinoja erottautua ja yksinkertaisen kauniit mustavalkoiset kuvat ovat parhaimmillaan upeita. Voit muuttaa kuva PowerPointissa myös mustavalkoiseksi.
7 KOKO RUUDUN VIDEOT
Kokoruudun videot voivat vaikuttaa tarinankerrontaan paljolti. On tärkeää kuitenkin valita oikeanlainen video, jotta esityksen viesti ei vääristy. Videon tulisi joko kertoa tarina ilman sanoja ja täydentää esitystä ilman että siitä tulee häiriötekijä.
Videoiden tekemisestä esim täällä, ks.ohje.
8 YKSIVÄRISYYDEN ERI SÄVYT
Yksivärisessä paletissa käytetään vain yhden värin eri sävyasteista, esimerkiksi esitys voi koostua ainoastaan sinisen tai oranssin eri sävyistä. Taustalla voi käyttää haaleampia sävyjä ja tummempia otsikoihin ja visuaalisiin kuvioihin. Tai toisinpäin. Kuvissa voi käyttää värifiltteriä.
Muista tässä markkinoinnin värien käytön yleiset säännöt ja väripsykologian ohjeet eri värien soveltumisesta eri tunteita ja tunnelmia tuomaan. Jos teet yhdellä värillä ja se on ”väärä”, on se silmiinpistävämpää kuin osana muuta. Tästä myös lisäoppia kurssilla.
9 LUOVAT KUVAN RAJAUKSET
Esityksen kuvia voi rajata todella monin eri tavoin. Tärkeää on kuitenkin miettiä ensin tarkasti mitä haluaa viestittää esityksellään jotta osaa käyttää oikeanlaisia muotoja. Myös kuvakollaasit ovat hyviä elementtejä esityksessä kunhan ne ei vie huomiota pois esityksen viestistä.
Rajaa kuva aina niin, että se vastaa sisältöä. Tätä kannattaa aina kokeilla, sillä voi olla dramaattinen vaikutus. Voit rajata kuvan PowerPointissa. Kuvien käyttöä ja kuvakollaaseja koskevia vinkkejä ja pohjia saat kurssillamme.
10 LAPSIYSTÄVÄLLISET SÖPÖT KUVITUSKUVAT
Söpöt kuvituskuvat ovat hauska ja kekseliäs visuaalinen elementti esimerkiksi perheille suunnattujen tuotteiden esittelemiseen. Söpöt hirviöt, hedelmät hymynaamoilla tai vaikka avaruusoliot puhelikuplien kanssa esittelemään tuotteita ovat piristävä lisä esitykseen.
Julkaisemme pian listan parhaista ilmaisista kuvapankeista. Näitä löytyy ilmaiseksi mm. Pixabay:sta
11 LIHAVOIDUT FONTIT
Isot paksut fontit ovat hyvä keino saada huomio esityksen otsikoihin. Parhaita lihavoituja fontteja ovat ne joissa on pieni ”juju”, esimerkiksi fontit joilla on erittäin vahvat tai vastaavasti pyöreät kulmat. Erittäin lihavoidut fontit toimivat parhaiten kun otsikko on lyhyt.
Googlefonts on yksi parhaista paikoista etsiä fontteja. Voit määrittää mitä etsit ja löydät myös ehdotukset pareiksi.
12 ISOMETRISET KUVAT
Isometriset kuvat antavat esitykselle modernin ja ammattimaisen ulkonäön. Isometristen kuvien avulla voi hyvin selittää aiheita, jotka on helppo jaotella osiin. Kuvat voivat myös viedä toiselle tasolle animoimalla ne.
Nämä ovat nyt myös hyvin trendikkäitä. Melkein kaikista kuvapankeista löytyy näitä maksullisina, joitakin maksuttomia löytyy mm. edellä mainitusta paikasta https://pixabay.com
13 ÄÄNELLINEN SELOSTUS
Jos esitystä ei ole esittämässä kukaan ei sen tarvitse olla kuitenkaan hiljainen. Äänellinen selostus esitykseen tekee siitä kokemuksen. Sen voi toteuttaa esimerkiksi videolla, joka pyörii itsekseen tai sitten klikattavilla nuolilla yms. jotka käynnistävät selostuksen.
Esteettömyys on yksi suuri asia otettavaksi huomioon ja jos esitys on esim. kotisivuilla, selostus auttaa näkövammaisia paljon.
14 VÄRIBLOKIT
Väriblokkien käyttö isompina osioina ja luoden kontrastia värien välille tuo luovuutta mukaan esitykseen. Tarkoitus on, että blokkien värit ovat vahvoja ja värikkäitä. Kuitenkin pitäen huolta siitä, että värit sopivat yhteen.
Eri värien yhdistämiseen on paljon ohjelmia, jotka etsivät automaattisesti väripareja. esimerkiksi täällä on sekä teoriaa asiasta että yhdistämistyökaluja. Yritä pysyä yrityksen omassa väripaletissa tai lähellä sitä..
16 INNOVATIIVISET AIKAJANAT
Aikajanoja voi käyttää monin tavoin esityksessä. Aikajana voivat olla joko yhdessä diassa tai sitten jatkua toiselle dialle. Aikajanojen kuvittamiseen voi käyttää erilaisia muotoja tai vaikka ikoneita. Aikajanalla voi visuaalisesti näyttää esimerkiksi tapahtuman kronologinen järjestys ja toimenpiteet jotka sen eteen täytyy tehdä.
Infograafit ovat oiva tapa tehdä innovoituja aikajanoja. Näitä on sekä valmiitä että ohjeita tekemiseen. Alkuun pääset ilmaiseksi esim. visme..co:ssa.
17 TIEDON VISUALISOINTI
Suuren määrän numeroita sisältävissä esityksissä voi olla hankala pysyä perässä, niiden sisäistämisestä puhumattakaan. Paras tapa olla pelottelematta yleisöä on laittaa tieto helposti sisäistettävään visuaaliseen muotoon. Infograafit ovat hyviä myös tähän tarkoitukseen.
18 VÄRIEN KONTRASTIT
Vastakohtaisten värien käyttäminen dioissa saa jaettavan tiedon erottumaan ruudulta positiivisesti. On kuitenkin tiedettävä mitkä värit sopivat yhteen. Kontrastivärien ei ole tarkoitus riidellä keskenään. Apuna voi käyttää väripalettien generaattoria kuten Adobe Color.
Kontrastit ovat hyvin tärkeä asia kaikessa visuaalisuudessa. Esityksissä ne parantavat luettavuutta huomattavasti. Värien valinnassa tämä kannattaa ottaa huomioon. Kontrasti on olennainen myös esteettömyyden kannalta.
2o MUSTEROISKEET
Musteroiskeet ovat elegantti ja minimalistinen tapa lisätä dioihin tyylikyyttä. Ne voivat olla isoja ja näyttäviä tai vain pieniä ja haaleita koristeellisia yksityiskohtia, jotka sopivat monenlaisiin esityksiin aiheesta riippumatta.
2i SOMEPÄIVITYKSILTÄ NÄYTTÄVÄT DIAT
Luova lähestymistapa dioihin on esimerkiksi käyttää templaatteja tai näyttökuvia jotka näyttävät sosiaalisesta mediasta otetuilta. Visuaalinen media Instagram on hyvin suosittu tällä hetkellä ja se inspiroi monia sen ulkopuolellakin tapahtuvia asioita ja tapahtumia.
22 VESIVÄRIT
Vesiväreillä kuvitetut yksityiskohdat, muodot yms. tuovat eloa esitykseen. Niitä voi laittaa vain taustalle tai sitten yhdistää esitykseen ja tehdä esimerkiksi maalattuja infobokseja.
Ns. watercolour -elementtejä löytyy paljon myös ilmaiseksi. PowerPointilla teet helposti myös kuvia, joissa on tekstiä. Näistä on myös ilmaisia lyhytvideoita.
24 KIRKKAAT JA HAUSKAT VÄRIT
Kirkkaat värit tuovat eloa esitykseen. Hyvä määrä värejä per esitys on max 6. Värejä voi käyttää erilaisissa kuvioissa, teksteissä, taustalla ja päällekkäin. On tärkeää, että värit sopivat hyvin yhteen, mutta kun löytää oikean paletin vain taivas on rajana sen suhteen miten niitä käyttää. Päästä luovuus valloilleen!
Muista kuitenkin kuvan tarkoitus ja kohdeyleisö. Vähemmällä määrällä värejä pärjää myös ja jos käyttää enemmän, osa kannattaa ottaa vaaleampia tai tummempia sävyjä toisesta väristä.
25 PIDÄ BRÄNDI-ILMEESI
Viimeinen vinkki on kuulostaa helpolta, muttei aina sitä ole. Pysy uskollisena brändillesi, kun luot esitystä. Esityksen tarkoituksen mukaan näitä edellä mainittuja vinkkejä voi käyttää ja lisätä jotakin asiaan liittyvää, mutta yrityksen tunnistettavuus on tärkeää. Pidä logo näkyvissä. Tarkoituksena on siis käyttää värejä ja fontteja, kuvia, rakenteita ja kuvioita jotka sopivat brändiin.
Sovellettuna: https://visme.co/blog/creative-presentation-ideas/#AUrlZbiPDAm5x3Gw.99