Verkkosivujen luettavuus

Verkkosivujen luettavuus 150 150 Coltrane Hassinen

Verkkosivujen luettavuus

Verkkosivujen luettavuuteen vaikuttaa moni asia. Fonttien lisäksi kokonaisluettavuus syntyy visuaalisuudesta ja sen  mahdollisuuksista luoda sivuista toivottu mielikuva. Lukija odottaa löytävänsä etsimänsä tiedon heti.

Tärkeintä on, että verkkosivusto on yksinkertainen. Liian monella yksityiskohdalla leikkiminen tekee siitä sekavan. Perustaksi voi ottaa verkkosivuille vain yhden fontin tai otsikko ja leipäteksteille omat. Useilla fonteilla on paljon eri muotoja, joita voi käyttää hyväksi sen sijaan, että käytetään useaa fonttia.

Otsikoiden ja tärkeiden asioiden erottaminen ja tärkeysjärjetyksen selkeys auttaa lukijaa. Liian vaikealukuiset fontit tekevät myös verkkosivujen luettavuutta vaikeaksi. Jopa yksin liian suuri fonttimäärä voi ajaa lukijan pois sivuilta.

Goooglen tutkimus paljastaa
Visuaalisesta yksinkertaiset verkkosivut ja asiaa selkeästi kuvaavat kokonaisuudet (kilpailijoihin verrattuna) mielletään houkuttelevimmiksi.
LUE ARTIKKELI
Kuinka kauan kestää lukijan muodostaa mieipide sivuista?
Googlen tutkimuksessa lukija muodostaa mielipiteensä sivuston visuaalisuudesta 17 ms:ssa, muutama vuosi sitten sama luku oli 50 ms.
Lue artikkeli
Yleisimmät syyt, miksi ihmiset poistuvat sivuilta nopeasti:
Sisältö ei ole ajankohtainen lukijalle.
Lataaminen kestää liian kauan.
Visuuaalisuus ei ole selkeää ja tärkeimmät asiat eikä tärkeysjärjestys tule nopeasti esiin.
Liian paljon tekstiä.
Kuvat ja niiden laatu on myös se, johon reagoimme nopeasti.
Lukija ei löydä nopeasti ja helposti sitä, mitä hän tuli etsimään.
Valkoinen / Tyhjä tila
Koko aluetta ei ole tarkoitus peittää. Tyhjä tila korostaa kaikkea muuta, mutta sen käyttö on suunniteltava hyvin kokonaisuuden kannalta. Sitä käytetään myös tehokeinona. Se antaa tilaa elementeille ja antaa niiden hengittää.
Verkkosivujen tilastoja
• 29 % pienyrityksistä ei ole verkkosivuja.
• 40% kuluttajista ei jää sivuille, jos niiden latautuminen kestää yli 3 sekuntia.
• Visuaalisuus vaikuttaa 75% koko sivuston uskottavuuteen.
• 50% ostoksista tehdään mobiililaitteilla.
• 70% lukijoista lukee selkeät listat, 55% lukee tiedon muussakin muodossa.
Yksinkertaisuus on valttia.
Lukijat eivät lue sisältöä, ellei se ole selkeää, lauseet yksinkertaisia ja tieto helposti ymmärrettävää.
verkkosivujen visuaalisuudella tulosta
Liian vähän tuottoa verkosta?
Ilmoittaudu Verkkosivujen visuaalisuudella tulosta -kurssille
ILMOITTAUDU
Ennakkotilaa Visuaalisesti viisas verkossa -e-kirja
Opi miten visuaalisuudella voit vaikuttaa ostopäätöksiin verkossa. Ilmestyy marraskuussa.
ENNAKKOTILAA

Lähteet:

The role of visual complexity and prototypicality regarding first impression of websites: Working towards understanding aesthetic judgments
Alexandre N. Tuch, Eva Presslaber, Markus Stoecklin, Klaus Opwis, Javier Bargas-Avila
International Journal of Human-Computer Studies, vol. 70(11) (2012), pp. 794-811
asemor.files.wordpress.com/2010/11/baddesign
Share

Coltrane Hassinen

VISU-Opisto on unelmieni täyttymys. VISU-Vinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.