fbpx

Visuaalinen markkinointi – Visuaaliset trendit 2017

Visuaalinen markkinointi – Visuaaliset trendit 2017

Visuaalinen markkinointi – Visuaaliset trendit 2017 150 150 Coltrane Hassinen
[vc_single_image image=”9434″ img_size=”full”]

Kamerapuhelimet ovat muuttaneet kuvauksen maailman. Kuvia ja videoita on helppo ottaa missä vain ja jakaa sosiaalisessa mediassa. Visuaalisuus on tullut osaksi arkea ja itsestäänselvyydeksi. Kaikista internetin käyttäjistä 54 % on julkaissut jonkun itse ottaman tai tekemän kuvan verkossa.

Miksi visuaalisuus on tärkeää kaikessa markkinoinnissa? 90% kaikesta aivojen käsittelemästä informaatiosta on visuaalista ja ihmiset muistavat keskimäärin 80% siitä mitä näkevät, mutta vain 20% siitä mitä lukevat. Miksi emme siis kommunikoisi visuaalisesti?

Visuaalisuuden merkitys kasvaa markkinoinnissa ja sen on oivallettu olevan ehdoton osa menestystä – joskaan ei ainoa, eikä oikotie onneen ja menestykseen. Oman visuaalisen tyylin löytäminen ja sen jatkuva kehittäminen ovat suuria askeleita oikeaan suuntaan. Myös visuaalisuuden trendeissä kannattaa pysyä ajan hermoilla. Tärkeää on myös, mitä kilpailijat tekevät ja etenkin, mikä milloinkin näyttää purevan juuri siihen omaan kohderyhmään. Olennaista on osata katsoa visuaalisuutta asiakkaan näkökulmasta.


Vaikkei kyse olisi sanoista, pitää kohderyhmän kanssa puhua samaa kieltä. Yrityksen arvot näkyvät kaikessa visuaalisuudessa.

Värillisellä kuvalla varustettua sisältöä luetaan 80 % enemmän kuin ilman kuvaa olevaa sisältöä.

Sosiaalisen median sisältöä, jossa on visuaalisuutta, saa 94% enemmän huomiota.

Fontit ja logot

Fonteissa on valittavana ja editoitavana fontti, typografia, väri, kirjaimen paksuus ja kirjainten läheisyys toisistaan. Typografia voi olla hyvin tiivis yhdistelmä kirjaimia, kuvia ja ikoneita.

Tärkeää on osata yhdistää eri fontteja. KATSO ERILLINEN ARTIKKELI FONTEISTA JA NIIDEN YHDISTÄMISESTÄ, MYÖS SOVELLUKSET, JOILLA ON HAUSKAA JA HELPPOA LÖYTÄÄ JA YHDISTÄÄ FONTTEJA.

Harva käyttää vain yhtä fonttia ja tyylillisesti ajan henki onkin yhdistää hyvin erilaisia fontteja. Vähintään otsikkofontti ja leipäteksti ovat yleensä joko hyvin erilaisia tai hyvin samantapaisia.

Nyt on käytetty paljon paksuja fontteja ja lihavointeja. Kirjainten välejä lyhennetään välillä niin, että ne ovat osittain päällekkäin. Toisaalta viimeisin trendi on näiden pitkään muodissa olleiden paksujen typografioiden ohentaminen, myös käytännön syistä. Script- eli kaunokirjoitusfontteja käytetään enemmän koko ajan. Löydät täältä 40 upeaa esimerkkiä näistä.

Sanoja sekoitetaaan vaaka-ja pystysuoraan, usein hyvin erilaisin fontein.

Uudet fonttiohjelmat mahdollistavat voimakkaiden, dramaattistenkin fonttien käytön ja muuttavat tai mahdollistavat brändeille erilaista visuaalisuutta jo pelkillä fonteilla. Myös teksti voi olla hyvin tärkeä osa visuaalisuutta: suureen (leveään) alkukirjaimeen voi kätkeytyä kuva kirjaimen sisään. Fonttienkin valinnassa kannattaa miettiä, mitä haluaa viestittää tietyllä tyylillä, halutaanko fonttien kuvastavan esimerkiksi dynaamisuutta?

Logoissa ovat suosittuja ajattomat, vektoripohjaiset, yksinkertaiset logot. Kuvioiden yhdistäminen ja liukuvärit sekä geometriset kuviot ovat yleisiä. Yksinkertaisuudella on saatu aikaan hyvin mieleen jääviä ja kauniita logoja. Ikonien ja abstraktien kuvioiden käyttö logoissa on lisääntynyt. Voimakkaat värien kontrastit ja liukuvärit loistavat myös logoissa.

Lue lisää logoista ja tarjouksesta. 


Hyvässä logossa on 3 ominaisuutta: omaleimainen, pelkistetty ja helppolukuinen.


Trendikuvia

[vc_single_image image=”9413″ img_size=”large” alignment=”center” style=”vc_box_shadow_border” onclick=”img_link_large” img_link_target=”_blank” css_animation=”fadeIn” css=”.vc_custom_1508270208804{margin-top: 0px !important;}”][vc_single_image image=”9416″ img_size=”300×350″ alignment=”center” css=”.vc_custom_1508270036793{margin-top: 20px !important;}”]

Lähde: Sysomos 2017

[vc_gallery type=”image_grid” images=”1782,8180,2279,2370,2380,2495,2497,2502,2567,2881,3591,7148,7298,7196,7900,8231″ css=”.vc_custom_1503111000449{padding-top: 5px !important;padding-right: 5px !important;padding-bottom: 5px !important;padding-left: 5px !important;}”][vc_empty_space]

Visuaalisuuden uusi suunta:
Panosta valokuvaukseen kuvapankkien sijaan

Kuvissa näkyy askeettisuutta ja kuitenkin samaan aikaan personoitua visuaalisuutta. Eettisyys näkyy myös.

Aidot kuvat ovat arvostettuja. Kuvien ottaminen on kaikkien ulottuvilla, ja suurin osa kuvista otetaankin puhelimilla. Kun kuvaaminen on kaikkien ulottuvilla, kuvia myös otetaan. Toiset suosittelevat aina saman suodattimen käyttöä valokuvamaisuuden saavuttamiseksi, ja toiset suosittelevat pelkistettyjä, mustavalkoisia, dokumentatiivisen näköisiä kuvia. Tilanne ratkaisee.

Hyvin yleistyneet, tavanomaiset kuvapankkikuvat ovat muuttuneet tylsiksi. Käytetyt kuvapankkikuvat on nyt usein tehty epäuskottavan huomiota herättäviksi ja eri kuvia yhdistetään paljon. Eläviä kuvia otetaan ja etsitään, erityisesti sellaisia, jotka kertovat mahdollisimman paljon ilman sanoja. Kuvat ovat usein suurikokoisia.

Ihmisistä otetut kuvat ovat käytettyjä, mutta epätavalliset ja yksinkertaiset luontokuvat ovat myös paljon esillä. Kontrasteja käytetään paljon ja niillä viedään huomiota sinne, mikä on tärkeää.


Kontrasteilla avaat oven lukijan aivoihin ja saat hänen huomionsa juuri sinne, minne haluat.


Infograafit ovat hyvin suosittuja (monimutkainen, usein osittain ainakin numeerinen ja pidempi asia esitetään selkeässä, useista osista koostuvassa graafisessa muodossa). Tutkimuksissa yli 40 % markkinoijista on sitä mieltä, että infograafit ovat kaikkein tehokkaimpia kuvamuotoja, joilla lukija saadaan sitoutumaan asiaan. Infograafeja tehdään hyvin monella ohjelmalla, ja kannattaa pitää mielessä aina, että infograafikin tehdään hyvästä ja mielenkiintoisesta sisällöstä, jotta se tulee luetuksi. Täältä löydät helposti infograafipohjia.

Ikonit ovat myös suosittuja. Yhä enemmän myös käytetään skaalattavia, svg-muotoisia kuvia.

Kuvapankkeja, ikoneita, piirroskuvia ym. löydät eri kuvapankeista, joita on lueteltu blogissani markkinoinnin apuvälineet ja ohjelmistot sekä visuaalisesti verkossa.

Värillä on väliä 

Värit erottavat yrityksen sen kilpailijoista, mutta eri väreillä on myös oma merkitys. Niitä on tutkittu hyvin paljon, ja väripsykologiaa käytetään hyvin paljon markkinoinnissa.

Värien yhdistämisen kanssa kannattaa olla tarkka. Vaikka käytössä olisi pääasialliset ja toissijaiset brändivärit, kannattaa olla hyvin tarkka niiden yhdistämisessä kussakin tilanteessa.

90-luvun nostalgiaa

Kuvissa voi olla tiettyä epätarkkuutta kuvastamassa tunteita tai liikettä. Tunteiden kuvaaminen on yleistä. Kuvan halutaan kertovan oma tarinansa, esimerkkinä potrettikuvat, joissa jokainen lukee jotakin kasvoista. Lue lisää visuaalisesta tarinasta.

Läpinäkyvät tekstitaustat ja kuvat

Viime aikojen suosittu efekti on ollut saada kuvan päällä oleva teksti näkyviin läpinäkyvällä taustalla tai tehdä muuten kuva tai osa siitä läpinäkyväksi. Erityisesti kuvia voi olla maallikon vaikea tehdä, mutta toisaalta joissakin WordPressin slider-teemoissakin.i

Yksinkertaisuus on valttia

Pyri kaikessa visuaalisuuteen, viestin selkeyteen, mutta samalla yksinkertaisuuteen. Selkeä, yksinkertainen ulkoasu varmistaa lukijan keskittymisen oikeisiin asioihin.  Tehokeinojen käyttö ei tarkoita yksinkertaisuudesta luopumista.

Kuviin jätetään tyhjää tilaa, mutta tila kuitenkin maksimoidaan yksinkertaisuudessaan. Jos maisemakuvia käytetään, ne ovat hyvin minimalistisia.

Visuaalisuudessa on askeettisuutta ja kuitenkin mahdollisimman paljon personallisuutta.

Visuaalisen markkinoinin trendit 2017 

Share

Coltrane Hassinen

VisuOpisto kouluttaa käyttämään visualisuutta ja sen kaikkia mahdollisuuksia. VisuVinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.