5 keinoa luoda vakuuttava yritysilme
Yritysilme koostuu niistä yrityksen visuaalisista elementeistä, joista se tunnetaan eli se muodostaa yrityksen visuaalisen ilmeen.
Yritysilmeen on tarkoitus myös antaa uskottava ensivaikutelma yrityksestä. Toimivan yritysilmeen tehtävä on luoda asiakkaalle luotettava kuva yrityksestä sekä erottaa yritys sen kilpailijoistaan.
Ensivaikutelma voi sisältää kaikkea, mitä koostuu eri visuaalisista elementeistä. Se voi olla hyvinkin merkitsevässä asemassa, kun ihmiset tekevät ostopäätöksiä. Värit, pakkaukset, kotisivut, someilme – kaikki ovat osa yritysilmettä. Yritysviestiäsi tukevalla visuaalisuudella vangitset ja saat yleisön kiinnostumaan.
Yritysilme on pääsylippusi asiakkaan luottamukseen.
Yritysilme pitää sisällään:
- Yrityksen nimen visuaalinen käyttö
- Logot ja liikemerkit
- Värimaailma, graafiset elementit ja typografia
- Graafinen ohjeistus
- Lomakkeistot
- Verkkosivut (verkkokauppa)
- Sosiaalinen media
- Messuosasto
- Liiketilat
- Esitteet ja muu kirjallinen myyntimateriaali
- Käyntikortit
- Pakkaukset, myös lähetyspakkaukset!
- Kaikki yrityksestä ulospäin näkyvä

Yritysilmettä ei kannata muuttaa usein, mutta sen kirkastaminen aika ajoin on paikallaan. Yritysilmeen muutos täytyy tehdä perusteellisesti suunnitellen ja toteuttaen. Vanhanaikaiselta näyttävä yritysilme ei ole myyvä. Tunnistettavuuteen täytyy kiinnittää erityistä huomiota.
1. Luo yhtenäinen yritysilme ja laatumielikuva
Luo yritysilme aina ajatellen kohderyhmääsi. Pääsääntöisesti käytä samaa yritysilmettä kaikkialla. Siten asiakkaat tunnistavat joka mediasta yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi. Vakuuttava ja ammattimainen yritysilme lisää tunnettuuden lisäksi myös luottamusta yritystäsi kohtaan. Myynti perustuu luottamukseen.
Yritysilme luo laatumielikuvaa tai muuta mielikuvaa, jonka haluat yrityksestäsi ja tuotteistasi tulevan mieleen. Heijasta yritysilmeellä tuotteiden ominaisuuksia, kohderyhmää ja yrityksen arvoja.
2. Älä käytä liikaa värejä, elementtejä ja fontteja
Yksinkertaisuus on kaunista. Jotta potentiaalinen asiakas saa yritysilmeen perusteella mahdolisimman nopeasti haluamasi mielikuvan, käytä rajallista määrää elementtejä. Liian täyteen ahdettu mainos tai kotisivu antaa sekavan kuvan. Sen sivuuttaa helposti, koska lukeminen on hankalaa. Pidä huoli, että tulet sisältötulvassa huomatuksi.
Muista, että ostopäätökset tehdään tunteilla. Haluttuja tunteita luot esimerkiksi valitsemalla oikeat värit. Ostopäätöksiä tehdään paljon alitajuisesti ja sinne voimme vaikuttaa visuaalisuudella yllättävän paljon.
3. Yritysilmeen ei tarvitse syleillä koko maailmaa – vain kohderyhmääsi
Yritysilmeen tarkoitus on vakuuttaa kohderyhmäsi. Rajaa ja määrittele tarkkaan kohderyhmäsi, sillä sitä tietoa tulet tarvitsemaan monessa asiassa. Jos mahdollista, kysy mielipiteitä siihen kuuluvilta henkilöiltä. Muista, että erityisesti pienessä yrityksessä myös sinä saatat olla osa yritysilmettä. Visuaalisuuteen voi kuulua myös vakiintuneesti kuvat henkilöstä / henkilöistä, jotka ovat mukana rakentamassa myös henkilöbrändiä.
Tunne kohderyhmäsi. Luo ostopersoonia. Logo ei ole enää pyhä, vaan siitäkin voi tehdä eri versioita. Esimerkiksi Fedex on eritellyt visuaalisesti eri kohderyhmänsä.
4. Varmista, että ydinsanomasi ja haluttu tunnelma tulee selkeästi esiin
Yritysilme vastaa yrityksen identiteettiä ja arvoja ja välittää tavoiteltavaa mielikuvaa sekä erottuu kilpailijoista. Käytä visuaalisuutta hyväksesi kun teet tärkeysjärjestys selväksi lukijalle. Korosta tärkeimpiä asioita, johdata lukija haluamaasi polkua. Visuaalisuus jää paremmin mieleen kuin teksti. Käytä värejä ja fontteja kiinnittämään huomiota pääasiaan.
Visuaalisuudella ja jo pelkästään väreillä luot mielikuvia, tunteita ja tunnelmia. Muista kaikki aistit. Testaa aina yrityskuvaa kohderyhmällä – tiedä brändisi eli myös oikeasti mitä yrityksestäsi ajatellaan. Mitä siitä sanotaan – kun et ole huoneessa.
5. Jos et osaa itse, käytä ammattilaista
Huono yritysilme antaa heti sekavan ja epäammattimaisen kuvan koko yrityksestä. Saatat menettää asiakkaita palkästään kotikutoisen näköisen visuaalisen ilmeen vuoksi. Muista, että kun yritysilme antaa ammattimaisen kuvan, myös yritykseen ja sen tuotteisiin luotetaan enemmän. Varmista myös, että kuvat ovat hyvälaatuisia ja että kaikki, mikä näkyy yrityksestä ulospäin, on ammattimaisen näköistä.
Jos ulkoistat yritysilmeen tekemisen, anna riittävät tiedot tekijälle. Kerro omin sanoin yrityksen arvot, kuvaavat sanat, asiakaslupaus, yrityksen toiminta, kilpailuetu ja mitä haluat yritysilmeellä ja kuvilla viestittää. Mitä yritys sinulle edustaa ja mitä haluat sen edustavan ulospäin?

Yrityskuva on se, miltä yritys näyttää ulospäin. Brändi on tämän lisäksi se, mitä yrityksestä ajatellaan. Mitä tunteita, asenteita, mielipiteitä ja tunnelmia se herättää. Mitä kohderyhmäsi tuntee ja ajattelee yrityksestäsi. Mitä yrityksestäsi sanotaan, kun et ole huoneessa.
Viimeisimmät artikkelit
Väritrendit 2022
Väritrendit 2022 https://visuaalisuus.fi/wp-content/themes/crocal/images/empty/thumbnail.jpg 150 150 Coltrane Hassinen https://secure.gravatar.com/avatar/7d6398896a45f205518df0bac76e9d4c?s=96&d=mm&r=gVäri pysäyttää.Väri herättää.Väri vaikuttaa.VÄRIUUTISIA 2022Näemme värejä joka puolella. Jopa valkoinen tilakin on harkittu väri. Markkinoinnissa…
Elävä värioppi rekisteröity tavaramerkki
Elävä värioppi rekisteröity tavaramerkki https://visuaalisuus.fi/wp-content/uploads/2021/10/elavan-varioppi-paletista-elamaan.jpg 400 225 Coltrane Hassinen https://secure.gravatar.com/avatar/7d6398896a45f205518df0bac76e9d4c?s=96&d=mm&r=gMitä jos värit olisivat… bisnesvalttisi? Värit ovat voimakkaimpia vaikuttajiamme markkinoinnissa. Värien voima perustuu sekä alitajuiseen…
Näin herätät tuotteen eloon tuotekuvissa
Näin herätät tuotteen eloon tuotekuvissa https://visuaalisuus.fi/wp-content/uploads/2021/10/tuotekuvat-eri-koossa.jpeg 1000 760 Coltrane Hassinen https://secure.gravatar.com/avatar/7d6398896a45f205518df0bac76e9d4c?s=96&d=mm&r=gNäin herätät tuotteen eloon tuotekuvissa Verkkokaupas haasteita Jokaisella tuotteella on oma tarinansa. Jokaisen tuotteen visuaalisuus…
Logojen värit – Miksi sininen logo ei ehkä ole paras valinta?
Logojen värit – Miksi sininen logo ei ehkä ole paras valinta? https://visuaalisuus.fi/wp-content/uploads/2021/09/logojen-varit.png 959 750 Coltrane Hassinen https://secure.gravatar.com/avatar/7d6398896a45f205518df0bac76e9d4c?s=96&d=mm&r=gLogojen värit - Miksi sininen logo ei ehkä ole paras valinta? Nyt rikotaan rajoja ja…
Yritysilme – 5 keinoa luoda vakuuttava yritysilme
Yritysilme – 5 keinoa luoda vakuuttava yritysilme https://visuaalisuus.fi/wp-content/uploads/2016/08/articles-with-letters-3363.jpg 500 600 Coltrane Hassinen https://secure.gravatar.com/avatar/7d6398896a45f205518df0bac76e9d4c?s=96&d=mm&r=gYritysilme koostuu niistä yrityksen visuaalisista elementeistä, joista se tunnetaan eli se muodostaa yrityksen visuaalisen ilmeen.
Yritysilmeen on tarkoitus myös antaa uskottava ensivaikutelma yrityksestä. Toimivan yritysilmeen tehtävä on luoda asiakkaalle luotettava kuva yrityksestä sekä erottaa yritys sen kilpailijoistaan.
3 pahinta virhettä värien käytössä ja niiden korjaaminen
3 pahinta virhettä värien käytössä ja niiden korjaaminen https://visuaalisuus.fi/wp-content/uploads/2021/08/varit-markkinoinnissa-tyylilla.jpg 640 799 Coltrane Hassinen https://secure.gravatar.com/avatar/7d6398896a45f205518df0bac76e9d4c?s=96&d=mm&r=g3 Pahinta virhettä värien käytössä TILAA VISUVINKIT TÄSTÄ 1. Värillä on väliä – älä aliarvioi…
Kyvyt käyttöön lehti: Oma polku löytyi yrittäjyydestä
Kyvyt käyttöön lehti: Oma polku löytyi yrittäjyydestä https://visuaalisuus.fi/wp-content/uploads/2021/05/Coltsi-Hassinen-Saunalahti-kuva-leikattu.jpg 604 605 Coltrane Hassinen https://secure.gravatar.com/avatar/7d6398896a45f205518df0bac76e9d4c?s=96&d=mm&r=gYrittäjyys osoittautui unelmaksi, jota en aikaisemmin osannut tunnistaa. Kyvyt käyttöön lehti: Oma polku löytyi yrittäjyydestä…
Myös politiikka nojaa visuaaliseen vaikuttamiseen somessa – ratkaiseeko se nämä kunnallisvaalit?
Myös politiikka nojaa visuaaliseen vaikuttamiseen somessa – ratkaiseeko se nämä kunnallisvaalit? https://visuaalisuus.fi/wp-content/uploads/2021/03/visuaalisuus-kirjat-pieni-filechuttersnap-AG2Ct_DqCh0-unsplash-e1617294116953.jpg 350 233 Coltrane Hassinen https://secure.gravatar.com/avatar/7d6398896a45f205518df0bac76e9d4c?s=96&d=mm&r=gVaikka kunnallisvaaleja siirrettiin, totuus on, että samaa aikaa ei kentällä jalkautuen kukaan tule saamaan. Näkyvyyttä…
Miksi yrityksen pitäisi olla kiinnostunut visuaalisuudesta?
Miksi yrityksen pitäisi olla kiinnostunut visuaalisuudesta? https://visuaalisuus.fi/wp-content/uploads/2021/02/Visuaalinen-markkinointi-2021-keinot-e1617139092913.jpg 1000 628 Coltrane Hassinen https://secure.gravatar.com/avatar/7d6398896a45f205518df0bac76e9d4c?s=96&d=mm&r=gMiksi yrityksesi pitäisi olla kiinnostunut visuaalisuudesta? TOP vinkit visuaalisuuden suunnitteluun Studentumin viestintä haastatteli minua koulutus.fi…
Pakkauksen vaikutus ostopäätökseen ja myyntiin
Pakkauksen vaikutus ostopäätökseen ja myyntiin https://visuaalisuus.fi/wp-content/uploads/2021/03/juhlapakkaus2.jpg 1000 1012 Coltrane Hassinen https://secure.gravatar.com/avatar/7d6398896a45f205518df0bac76e9d4c?s=96&d=mm&r=gMiten pakkaus vaikuttaa ostopäätöksiin ja myyntiin? Kun puhutaan pakkauksen todella suuresta vaikutuksesta ostopäätöksiin, tunnistat asiassa…