Yritysilme – 5 keinoa luoda vakuuttava yritysilme

Yritysilme – 5 keinoa luoda vakuuttava yritysilme 500 600 Coltrane Hassinen

5 keinoa luoda vakuuttava yritysilme

Yritysilme koostuu niistä yrityksen visuaalisista elementeistä, joista se tunnetaan eli se muodostaa yrityksen visuaalisen ilmeen.

Yritysilmeen on tarkoitus myös antaa uskottava ensivaikutelma yrityksestä. Toimivan yritysilmeen tehtävä on luoda asiakkaalle luotettava kuva yrityksestä sekä erottaa yritys sen kilpailijoistaan.

Ensivaikutelma voi sisältää kaikkea, mitä koostuu eri visuaalisista elementeistä. Se voi olla hyvinkin merkitsevässä asemassa, kun ihmiset tekevät ostopäätöksiä. Värit, pakkaukset, kotisivut, someilme – kaikki ovat osa yritysilmettä. Yritysviestiäsi tukevalla visuaalisuudella vangitset ja saat yleisön kiinnostumaan.

Yritysilme on pääsylippusi asiakkaan luottamukseen.

Yritysilme pitää sisällään:

  • Yrityksen nimen visuaalinen käyttö
  • Logot ja liikemerkit
  • Värimaailma, graafiset elementit ja typografia
  • Graafinen ohjeistus
  • Lomakkeistot
  • Verkkosivut (verkkokauppa)
  • Sosiaalinen media
  • Messuosasto
  • Liiketilat
  • Esitteet ja muu kirjallinen myyntimateriaali
  • Käyntikortit
  • Pakkaukset, myös lähetyspakkaukset!
  • Kaikki yrityksestä ulospäin näkyvä
Yrityskuva Fedex brändi

Yritysilmettä ei kannata muuttaa usein, mutta sen kirkastaminen aika ajoin on paikallaan. Yritysilmeen muutos täytyy tehdä perusteellisesti  suunnitellen ja toteuttaen. Vanhanaikaiselta näyttävä yritysilme ei ole myyvä. Tunnistettavuuteen täytyy kiinnittää erityistä huomiota.

1. Luo yhtenäinen yritysilme ja laatumielikuva

 

Luo yritysilme aina ajatellen kohderyhmääsi. Pääsääntöisesti käytä samaa yritysilmettä kaikkialla. Siten asiakkaat tunnistavat joka mediasta yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi. Vakuuttava ja ammattimainen yritysilme lisää tunnettuuden lisäksi myös luottamusta yritystäsi kohtaan. Myynti perustuu luottamukseen.

Yritysilme luo laatumielikuvaa tai muuta mielikuvaa, jonka haluat yrityksestäsi ja tuotteistasi tulevan mieleen. Heijasta yritysilmeellä tuotteiden ominaisuuksia, kohderyhmää ja yrityksen arvoja.

2. Älä käytä liikaa värejä, elementtejä ja fontteja

 

Yksinkertaisuus on kaunista. Jotta potentiaalinen asiakas saa yritysilmeen perusteella mahdolisimman nopeasti haluamasi mielikuvan, käytä rajallista määrää elementtejä. Liian täyteen ahdettu mainos tai kotisivu antaa sekavan kuvan. Sen sivuuttaa helposti, koska lukeminen on hankalaa. Pidä huoli, että tulet sisältötulvassa huomatuksi.

Muista, että ostopäätökset tehdään tunteilla. Haluttuja tunteita luot esimerkiksi valitsemalla oikeat värit. Ostopäätöksiä tehdään paljon alitajuisesti ja sinne voimme vaikuttaa visuaalisuudella yllättävän paljon.

3. Yritysilmeen ei tarvitse syleillä koko maailmaa – vain kohderyhmääsi

 

Yritysilmeen tarkoitus on vakuuttaa kohderyhmäsi. Rajaa ja määrittele tarkkaan kohderyhmäsi, sillä sitä tietoa tulet tarvitsemaan monessa asiassa. Jos mahdollista, kysy mielipiteitä siihen kuuluvilta henkilöiltä. Muista, että erityisesti pienessä yrityksessä myös sinä saatat olla osa yritysilmettä. Visuaalisuuteen voi kuulua myös vakiintuneesti kuvat henkilöstä / henkilöistä,  jotka ovat mukana rakentamassa myös henkilöbrändiä.

Tunne kohderyhmäsi. Luo ostopersoonia. Logo ei ole enää pyhä, vaan siitäkin voi tehdä eri versioita. Esimerkiksi Fedex on eritellyt visuaalisesti eri kohderyhmänsä.

4. Varmista, että ydinsanomasi ja haluttu tunnelma tulee selkeästi esiin

 

Yritysilme vastaa yrityksen identiteettiä ja arvoja ja välittää tavoiteltavaa mielikuvaa sekä erottuu kilpailijoista. Käytä visuaalisuutta hyväksesi kun teet tärkeysjärjestys selväksi lukijalle. Korosta tärkeimpiä asioita, johdata lukija haluamaasi polkua. Visuaalisuus jää paremmin mieleen kuin teksti. Käytä värejä ja fontteja kiinnittämään huomiota pääasiaan.

Visuaalisuudella ja jo pelkästään väreillä luot mielikuvia, tunteita ja tunnelmia. Muista kaikki aistit.  Testaa aina yrityskuvaa kohderyhmällä – tiedä brändisi eli myös oikeasti mitä yrityksestäsi ajatellaan. Mitä siitä sanotaan – kun et ole huoneessa.

5. Jos et osaa itse, käytä ammattilaista

 

Huono yritysilme antaa heti sekavan ja epäammattimaisen kuvan koko yrityksestä. Saatat menettää asiakkaita palkästään kotikutoisen näköisen visuaalisen ilmeen vuoksi. Muista, että kun yritysilme antaa ammattimaisen kuvan, myös yritykseen ja sen tuotteisiin luotetaan enemmän. Varmista myös, että kuvat ovat hyvälaatuisia ja että kaikki, mikä näkyy yrityksestä ulospäin, on ammattimaisen näköistä.

Jos ulkoistat yritysilmeen tekemisen, anna riittävät tiedot tekijälle. Kerro omin sanoin yrityksen arvot, kuvaavat sanat, asiakaslupaus, yrityksen toiminta, kilpailuetu ja mitä haluat yritysilmeellä ja kuvilla viestittää. Mitä yritys sinulle edustaa ja mitä haluat sen edustavan ulospäin?

yrityskuva fedex värit
Yrityskuva on se, miltä yritys näyttää ulospäin. Brändi on tämän lisäksi se, mitä yrityksestä ajatellaan. Mitä tunteita, asenteita, mielipiteitä ja tunnelmia se herättää. Mitä kohderyhmäsi tuntee ja ajattelee yrityksestäsi. Mitä yrityksestäsi sanotaan, kun et ole huoneessa.

Viimeisimmät artikkelit

Share

Coltrane Hassinen

VisuOpisto kouluttaa käyttämään visualisuutta ja sen kaikkia mahdollisuuksia. VisuVinkit ovat kaikille, jotka haluavat parantaa yrityksen visuaalisuudella saamaa tulosta ilmaisilla vinkeillä, ohjeilla ja materiaaleilla.