Ensivaikutelma on kriittinen myyntivalttisi

Kaikki tiedämme, miten helposti muodostamme nopeita mielikuvia toisista ihmisistä ensivaikutelman perusteella. Ensivaikutelma tehdään hetkessä, mutta negatiivinen ensivaikutelma voi säilyä vuosia. Jos sivuillasi kävijä pettyy käyntiinsä, häntä on todella vaikea saada tulemaan takaisin. Etenkin jos vastaavaa tuotetta tai palvelua saa joltain kilpailijalta.


Vain alle sekunti ratkaisee

Sivuillesi tulleella potentiaalisella asiakkaalla kestää noin 50 millisekuntia (ms) (eli 0,05 sekuntia), ennen kuin hän muodostaa sivustostasi mielipiteen, joka määrittää, jääkö hän vai poistuuko sivuilta.

Visuaalisuus vaikuttaa tutkimusten mukaan ensivaikutelmaan yli 90%. Sisujesi täytyy siis olla luotettavat, kiinnostavat ja erottuvat, jotta sivuillesi jäädään.

Ensivaikutelma visuaalisuudella

Surffaamme varmasti jokainen paljon. Ennen ostosta etsimme tietoa netistä. Hyvin nopeasti vaihdamme toisen yrityksen sivuille, jos heti tuntuu, ettei yritys vastaa tarpeeseemme. Itsekään emme aina osaa sanoa tarkkaa syytä, sillä ensivaikutelma on pääosin alitajuntainen. Tutkimuksissa on todettu verkkosivujen osalta ensivaikutelman perustuvan lähes täysin visuaalisuuteen. Visuaalisuus myös jää alitajuntaamme ja muistetaan paremmin.

Ostopäätökset perustuvat pitkälti ensivaikutelmaan. Myös ensimmäinen nähty tuote päätyy todennäköisemmin ostoskoriin kuin seuraavat. Visuaalisuuden on todettu vaikuttavan ostopäätöksiin 60-95%.

Ihmiset muodostavat mielipiteensä sivustostasi siis millisekunneissa. Verkkosivustosi ensimmäinen sekunti voi olla tärkeämpi kuin kaikki seuraavat sekunnit (jos sellaisia on). Varmista, että yksi sekunti antaa hyvän ensivaikutelman.

Ihminen havannoi visuaalisuutta 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä. 90% aivoihin menevästä informaatiosta on visuaalista. Miksi jättäisimme käyttämättä tällaisen tilaisuuden?

Ensivaikutelma tehdään etusivun näkyvän osan perusteella. Ihmiset etsivät nopeasti silmäillen menua paikasta, jossa se yleensä on, löytääkseen sisältöä, mikä kiinnostaa. Mutta siinä silmänräpäyksessä kun ensivaikutelma on luotu, ei mitään ole vielä luettu.

Vakuuta ja vaikuta

Verkkosivuilla tärkeää on ammattimaisuus, joka luo luotettavuutta. Kukaan ei halua ostaa yritykseltä, joka ei vaikuta luotettavalta.

Tutkimuksissa on myös todettu, että ihmiset hakevat tietoa paikoista, joissa olettavat sen olevan. Ihmisillä on odotuksia siitä, miltä verkkosivuston pitäisi näyttää. Näistä poikkeaminen on riski, olipa muotoilu kuinka mielikuvituksellinen tai silmiinpistävä tahansa.

Menu on yksi, jota etsitään heti ensivaikutelman jälkeen, jotta saadaan kuva, mitä sivusto sisältää. Sen oletetaan olevan perinteisessä paikassa ja olevan selkeä. Sivujen pitäisi kuitenkin erottua ja visuaalisuus olla kilpailuvaltti. Ensivaikutelman aikana sinun täytyy vakuuttamisen lisäksi vaikuttaa, olla uniikki.

Mitä parempi ensivaikutelma, sitä kauemmin vierailija pysyy sivulla.



Mikä vaikuttaa ensivaikutelmaan?

Ihminen havannoi värit ensimmäisenä. Älä valitse omia lempivärejäsi, ellet kuulu kohderyhmään. Visuaalisuuden taytyy toimia juuri omalle kohderyhmällesi. Älä yritä miellyttää kaikkia.

Visuaalisuuden kannattaa olla etusivulla vahva siinä mielessä, että se jää mieleen. Siinä voi olla jotain yllättävää tai muuten vaikuttavaa. Liikkuva kuva voi olla parempi, mutta hyvä still kuvakin toimii. Näkyvällä alueella kannattaa olla jotakin visuaalisuutta ja/tai kuva/video.

Tekoälykuvat tulevat yleistymään rajusti. Yritä löytää oma tyyli, jossa voit käyttää tekoälyä apuna, mutta tee aina jotakin siihen itse. Muista, että sinun pitää erottua.

Katso kilpailijoiden sivuja ja mieti, mikä niistä jäi mieleen ja miksi. Olisitko jäänyt jollekin sivulle, mutta et toiselle? Mitä värejä kilpailijat käyttävät? Kannattaako käyttää alalla ehkä yleisesti käytettyä väriä vai erottua?

logojen eroja operaattoreissa

Make it stand out

Tässä esimerkkinä eri operaattoreiden ja alihankkijoiden logoja. Sinistä väriä käytetään paljon (erityisesti tämän tyyppisillä aloilla ja pankki-sekä vakuutuslaitokset) , koska se tuo luotettavuuden ja tuttuuden tunnetta.

Kuva:lounea.fi

Eri sivustot valitsevat säännöllisesti huonoja web sivuja visuaalisuuden ja sekavuuden perusteella. Kun etsit jotakin tiettyä, haluat todennäköisesti, että sivusto on ammattimaisen näköinen, mutta siisti, vaikka olisikin tyylikkäästi värikäs- Vasemmalta ei löydä helposti mitään, kaikki mahdollinen on laitettu etusivuun.

Oikealla Squarespace on laittanut vahvat värit ja sloganin, joka kertoo heti, mitä he tekevät.

Previous
Previous

Kyvyt käyttöön: Oma polku löytyi yrittäjyydestä