Minun tarinani- 

visuaalinen viestintä vei mennessään.

Coltrane Hassinen

Coltrane Hassinen - visuaalisen viestinnän asiantuntija

Tarinani kertoo sisusta, uutteruudesta, epätoivosta, mutta samanaikaisesta positiivisuudesta. Joku sanoi, että unohdin listasta rohkeuden. Se kertoo myös siitä, miten on elämässä on harvoja asioita, joihin et voi vaikuttaa. Ne tuntuvat välillä esteradalta ja välillä vain toivoo, että pystyisi siirtämään edes yhden esteen. Jokaisen esteeseen on löytynyt tapa siirtää se sivuun, avata este kuin portti tai hypätä yli. Jokaisesta päivästä löytyy aina jotakin positiivista. Se voi olla vaikka nopeasti väistyvä auringon pilkahdus tai kaunis, värikäs syyslehti.

Tarinani opetti minua huomaamaan nämä pienet, mutta suuret asiat.

visuaalisen viestinnän apu -visuopisto

Onnellinen yrittäjä

Tänä päivänä olen osa-aikainen yrittäjä ja rakastan mitä teen. Tähän en kuitenkaan joutunut tai tullut pelkästään omasta halustani. En olisi uskonut olevani koskaan yrittäjä, vaikka työhakujen yhteydessä tehdyt testit aina viittasivat siihen. En mielestäni ollut yrittäjä-tyyppiä, mutta nyt 13 vuoden jälkeen tuntuu, että olen todella “yrittäjä-sielu” ja mietin, miksen aikaisemmin tehnyt tätä ratkaisua.

Äitini on amerikkalainen ja se ehkä tuo minuun tiettyä ei niin suomalaista räväkkyyttä, ilon näyttämistä, eloisuutta ja puheliaisuutta. Ja ehkä yrittäjyyden rakastaminen on osaltaan työorientoituneen kulttuurinkin mukanaan tuomia tuulia. Se on varmasti vaikuttanut myös siihen, etten osannut, enkä halunnut koskaan päästää irti työn tekemisestä.

Uraorientoitunut nuori

Visuaalinen markkinointi
{{Not-PD-US-URAA}} Lähde: Wikipedia
Helsingin Kauppaoppilaitos vuonna 1957. Koulu on perustettu vuonna 1881.

Olin nuorempana innoissani rakentamassa uraa. Halusin menestyä, löytää paikkani työelämässä, sen, mihin on palo ja mitä rakastaisin tehdä. Ihmettelin aina niitä, jotka tiesivät hyvin varhain tarkkaaan, mitä halusivat tehdä paljon myöhemmin elämässään. Minä en kuulunut niihin.

Menin kirjoitusten jälkeen vakuutusyhtiöön töihin ja kävin kauppaopiston ilta kouluna. Markkinointi oli heti valinta pääaineeksi.

Intohimon löytäminen

Rakastin markkinointia ensi hetkestä lähtien

Kipinä oli syttynyt. Korvauskäsittelijänä markkinointi ei voinut juuri kauempana olla työstäni tai ainakinkyseisessä suuressa organisaatiossa, jossa kaikki tekivät töitä omissa lokeroissaan.

Pohdin paljon asiaa. Tuli ehdoton halu opiskella lisää. Hain ja pääsin ammattikorkeakouluun ja tietysti markkinointi jälleen pääaineena. Opiskelu oli ihanaa aikaa, tapasin uusia erilaisia ihmisiä, opiskelin suomeksi ja englanniksi. Ammattikorkeakoulut olivat juuri aloittaneet toimintansa ja valinnanvara kurssien suhteen kasvoi hurjaa vauhtia. Sain paljon hyvityksiä YO-merkonomin tutkinnosta ja opiskelin todella tiiviisti, suoritin vuodessa opinnot ja tein työn ohessa päättötyötä puoli vuotta. Halusin valmistumispaperit, mutta toisallta olisin halunnut jatkaa kirjoilla koululla, jotta olisin voinut opiskella vielä.

Palasin vakuutusyhtiöön, mutta vain hetkeksi. Yhden epäonnistuneen työsuhteen jälkeen menin Fintralle toimistotöihin. Sekin oli mukava työyhteisö, mutta halusin enemmän. Löysin mielenkiintoisemman paikan. Englannin kielen taito myös auttoi työnhaussa.

Vihdoinkin oikea työtilaisuus

Aloitin Orionilla kansainvälisen markkinoinnin yksikössä markkinointisihteerinä ja alle viiden vuoden aikana sain kaksi ylennystä, ensin markkinointiassistentiksi ja sitten Assistant Brand Manager. Titteleillä ei ollut väliä, vaan sillä, että opin koko ajan uutta ja sain vastuuta. Tuo työ on opetti valtavasti. Opin tekemään nopeita päätöksiä, esiintymään, esittämään omia ideoitani rohkeasti ja jokainen päivä opetti lisää.

Kansainvälisen markkinoinnin tiimi oli mitä mielenkiintoisin, samoin työ. Lääkealan omat kiemurat vei aikaa oppia, mutta jokainen päivä opetti. Tiimi oli aidosti kansainvälinen, moni esihenkilöni ja useat kollegat olivat ulkomaalaisia. Sen lisäksi työskentely R&D -osaston ja monen, monen muun hyvin erilaisten osastojen ja ihmisten kanssa opetti paitsi katsomaan asioita laajasti, myös ymmärtämään työskentelyä eri taustojen ja kulttuurin omaavien henkilöiden kanssa.

Orionin suuret YT-neuvottelut lopettivat paikkani. Lähdin etsimään uutta ja tein hetken myyntityötä. Aloitin pian työt projektipäällikkönä kansainvälisten messujen parissaa. Messut olivat hyvin tuttuja Orionin ajoilta.

Visuaalinen viestintä, visuaalinen markkinointi

Kunnes elämä yllätti

Aloitin sen jälkeen Vaisalassa Marketing Specialist -nimikkeellä. Tämäkin työ oli hyvin kansainvälistä ja monipuolista. Orionin kokemuksesta oli paljon hyötyä. Tämäkin työ vei minut mennessään ja innostuin paljon.

Olin jo aikaisemmin olin kärsinyt terveysongelmista ja aika pian terveys alkoi rakoilemaan pahemmin. Selvisi, että minulla on synnynnäinen sidekudossairaus, josta en ollut tiennyt mitään. Kaikki tapahtui kuin sumussa, pian jouduin anomaan osa-aikaeläkettä, jonka avulla tein töitä osa-aikaisesti puoli vuotta, mutta kuorma oli kasvanut liian suureksi. Jouduin anomaan ja jäämään kokonaan sairaseläkkeelle. Olin aina yrittänyt tehdä enemmän ja jotenkin “hyvittää” sairaspoissaolojani, olla yhtä hyvä kuin muut ja olin tehnyt myös aivan liian paljon töitä.

Työn loppuminen oli kuin isku vasten kasvoja. Oli ihmisiä jotka sanoivat, eikö ole ihanaa kun voi vaan olla kun olet päässyt eläkkeelle! Olisin tehnyt mitä vaan, jos olisin voinut jatkaa työssäni. Luonnollisena reaktiona tuli myös katkeruusvaihe, mutta pian pääsin siitä yli. Pahempia kohtaloita on paljon.

Häpesin pitkään sitä, etten voinut tehdä töitä ja olla virallisesti työmarkkinoilla. Kulttuurimme ajaa myös tähän häpeään: työ on yleensä ensimmäinen puheenaihe tuntemattomienkin henkilöiden välillä ja eri tapaamisissa vaihdetaan yleensä myös työkuulumiset. Arvioimme helposti ammatin perusteella ihmisiä. Inhosin näitä tilanteita, vältin niitä ja ehkä vähän erakoiduin myös.

Tuli hetki, että piti käyttää pyörätuolia. Se on kova pala. Olin paljon kuljettanut ja auttanut äitiäni kulkemaan Amerikassa pyörätuolilla ja näin äitini mielessäni joka kerta kun istuin tuoliin.

En kehdannut mennä pyörätuolilla paikkoihin, joissa oli mahdollista törmätä tuttuihin, erityisesti entisiin kollegoihin. Koin olevani huonompi ihminen, ja että minun ajatellaan olevan eri ihminen, jos istun pyörätuolissa. Kuin älykkyys katoasi pyörätuoliin. Meni vuosia, että opin ajattelemaan toisin.

Nykyään jos käytän pyörätuolia, ihmettelen välillä, miksi ihmiset tuijottavat ja vasta sitten muistan olevani pyörätuolissa. Sairaudessa vointi vaihtelee paljon ja hyvinä hetkinä pyörätuoli ei ole edes mielessä ja otan kaiken (ja vähän enemmän) irti näistä hetkistä.

“Koska mä voin!”

Pahin kammoni oli se, että jumitun neljän seinän sisälle ja sänkyyn. Kivuista huolimatta nousin ja nousen joka päivä ylös ja kohtaan uuden päivän.

Olen oppinut, että voin tehdä todella paljon, kun päätän ja selvitän, miten se onnistuu. Olen selvinnyt paljon haastavilta ja mahdottomiltakin kuulostavista tilanteista, kun en ajattele, mitä en voi tehdä vaan mitä haluan tehdä ja miten se olisi mahdollista. Ja olen kokenut paljon ja saanut mahtavia tilaisuuksia tehdä ihania ja mielenkiintoisia asioita, niin työn puolesta kuin muuten.

Vesi ja vedessä oleminen on minulle huipputärkeää ja varaan aina aikaa siihen. Vedessä voin juosta ja hyppiä, leikkiä ja liikkua ja se tuo valtavasti iloa.

Mottoni onkin: “Koska mä voin”.

Visuaalinen viestintä on “mun juttu”

Aikani kokonaan ilman työtä jäi lyhyeksi. Yrittäjäystävien pyytäessä apua ja neuvoa markkinoinnissa ja materiaaleissa antoi sytykkeen aloittaa yrittäjänä. Kävin yrittäjäkurssia ja Tmi Coltrane näki päivänvalon kesällä 2010. Aluksi lisänimenä oli Puhtia markkinointiin! joka muuttui VisuOpistoksi 2020.

Olin aktiivinen ja täynnä ideoita. Pian olin jo Espoon Uusyrityskeskuksessa markkinoinnin asiantuntijana. Neuvoin aloittavia yrittäjiä, mutta myös myöhemmässä vaiheessa olevia, minkä tahansa markkinoinnin haasteen edessä.

Vaikka tämä oli vapaaehtoistyötä, monesta tuli asiakkaitani. Suunnittelin ja tein sekä opetin pienyrittäjille markkinointia. Huomasin pian, että ammattimaisen visuaalisuuden puute oli hyvin yleinen ongelma, joka vaikutti myyntiin. Visuaalisuus kiinnosti muutenkin ja siitä tuli keihäänkärkeni. Ahmin kaikkea tietoa, opiskelin digimarkkinointia ja mm. kurssien tekemistä, koska halusin saada parempaa ymmärrystä visuaalisuudesta kilpailuvalttina levitettyä tehokkaammin, laajemmalle yleisölle.

Paljon on ehtinyt tapahtua sen jälkeen, kokemusta olen saanut hyvin monenlaisista projekteista. Värien käyttö alkoi myös kiinnostaa erityisesti ja vuonna 2021 rekisteröin VisuOpiston oman, Elävän Väriopin. Se on nykyaikainen tapa valita, yhdistää ja ennen kaikkea käyttää värejä elävästi. Olen pitänyt siitä (kuten myös muusta) myös lukuisia webinaareja ja kursseja.

VisuOpiston mainos 2020.

VisuOpisto - visuaalisen viestinnän asiantuntija palveluksessasi

Visuaalisen viestinnän asiantuntija - VisuOpisto

Tänä päivänä VisuOpisto palvelee myös paljon yhteistyökumppanien kanssa. Opin kauan sitten, että kun resursseja on vähän, yhteistyössä on voimaa. Olen onnistunut verkostoitumaan todella huipputyyppien kanssa!

VisuAudit on palvelu, jonka kehitin, mutta lanseerasin vasta viime vuonna löydettyäni yhteistyökumppanin siihen, Jenni Ryötin (JEN Visual). Yhteistyömme on sujunut niin hyvin, että se on laajentunut moneen. VisuAudit on yrityksen nykyisen visuaalisen arvio, jossa katsotaan laajemmin taustat huomioon ottaen, miten nykyinen visuaalisuus toimii kohderyhmälle, mikä on hyvää ja mitä voisi parantaa (ja miten). Se on todella arvokas yritykselle, erityisesti jos edessä on joko sivujen kokonaan tai osittain uudistaminen.

Opetuksen osalta tulossa on yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Nyt teen yhteistyössä Janne Nummelan (Asiatalo) kanssa maaliskuussa 2024 olevan visuaalisen ilmeen opetuskurssin “Ota viestinnän pelastusrengas avuksesi” tiimoilta. Siinä opetetaan visuaalista vaikuttamista, luodaan itse omalle yritykselle visuaalinen ilme ja myös tekemään käytännössä julkaisuja Adobe Expressillä.

Teen itse enemmän visuaalisuuden arvioita ja visuaalisuuden suunnittelua, mutta Jennin kanssa teemme myös toteutusta. Autamme esimerkiksi WordPress sivuston vaihtamista kevyempään, SquareSpaceen, joka monelle pienyrittäjälle on helpompi myös itse päivittää.

Tulemme toteuttamaan myös Web Design -kurssin, jonka aikataulu tarkentuu pian.

Rakastan sitä, mitä teen. Uppoudun projekteihin innolla ja tulosten näkyminen motivoi. Ahmin uutta tietoa, mutta valitettavasti myös aikaa lukea ja opiskella sitä.

Minuun voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä myös visuaalisuuden kysymyksillä. Voit myös varata n 20 min ilmaise konsultaation.

Toivottavasti kuulen sinusta tai näen sinut kurssillani!

“Missioni on levittää visuaalisuuden merkityksen tietoa ja ymmärrystä yrittäjille. Haluan auttaa yrityksiä oppimaan luomaan visuaalisuudesta todellisen kilpailuvaltin, joka perustuu uniikkiin visuaaliseen identiteetitiin, joka erottuu infomassasta, jää mieleen, tukee yrityksen tavoitteita ja auttaa menestymään.

“Mielestäni visuaalisuus kilpailuvalttina on ymmärretty ulkomailla paremmin kuin meillä. Rohkeus tehdä visuaalisia päätöksiä ja ymmärrys visuaalisuuden merkityksestä myyntiin ovat asioita, joita toivoisin jokaisen yrittäjän tekevän ja ymmärtävän.”