Visuaalinen viestintä aloittavassa yrityksessä - 5 kultaista ohjetta

Pienilläkin resursseilla saa aikaan, mutta ilman markkinointia ei pärjää.

 

1.     Suunnittele

a.    Pidä huolta, että markkinoinnin suunnittelu kulkee muun suunnittelun mukana. Panosta markkinointiin. Kuluja tulee ennen myyntiä, mutta yleensä vain markkinoinnin avulla saat tuloja, jos teet sen oikein. Hyvin harva tuote myy itseään. Muista, että myyt tuotteen hyötyjä, jotka pitää osoittaa oikealle kohderymälle oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

b.     Jos liiketoimintasuunnitelma ei sisällä erikseen markkinointiosiota, erillinen markkinointisuunnitelma on tarpeen. Pienen yrityksen yhdistetyn liiketoiminta-ja markkinointisuunnitelman voit ladata täältä.

c.     Muista myös budjetti ja jätä aina varaa ei-tiedossa oleville kuluille n 10%.

d.     Budjetoi niihin, etteivät kulut pääse yllättämään. Pienissä yrityksissä voi olla hämmästyttävää, kuinka paljon markkinointikuluja tulee suhteessa ennen myyntiä. Kun olet uusi markkinoilla, sinun on pakko kertoa olemassaolostasi.

e.     Verkostoidu. Mieti, voiko jonkun toisen liiketoiminta olla jatke tai toimia yhdessä tuotteesi tai palvelusi kanssa? Kannattaako joku projekti esimerkiksi tehdä yhdessä, jolloin resursseja on enemmän? Verkostoitumalla lisäät myös tietoisuutta yrityksestäsi ja osoittamalla asiantuntemusta saat luottamusta. Verkostoidu oman alan, potentiaalisten asiakkaiden, mutta myös muiden kiinnostavien kanssa, kaikilta voit oppia, eikä koskaan tiedä, mitä polkuja sana kiertää.

2.     Priorisoi

Kun on rajalliset resurssit, pitää fokusoida. Valitse kanavat, joissa kaohderyhmäsi ovat. Aloita yhdestä ja opettele se hyvin. Sama viesti samalla tavalla esitettynä ei välttämättä toimi eri kanavassa. Ei kannata olla hätiköiden tehdyillä viesteillä monessa kanavassa. Olet luomassa ensivaikutelmaa verkossa, ehkä myymälässä, kaikkialla, missä olet esillä. Panosta ensivaikutelmaan käyntikortteja myöten - se kannattaa.

3.     Ota selvää

a.     Kysynnästä. Kaikesta kohderyhmään liittyvästä. Tee sosiaalista kuuntelua, ole keskusteluryhmissä, missä puhutaan aiheesta. Yritä saada mahdollisimman paljon tietoa kohderyhmästä, jota voit käyttää markkinoinnissa. Tiedä alalla olevat kilpailijat, millä he pärjäävät, miksi heiltä ostetaan tai ei osteta. Teetä markkinointitutkimus, jos siihen on syytä ja se kannattaa alallasi.

b.     Jos perustat liiketoimintaa vieraaseen maahan, hanki paikallisia kumppaneita jos et tunne todella hyvin liiketoimintakulttuuria ja aio olla itse tai joku yrityksen henkilö vieraassa maassa. Perehdy joka tapauksessa kulttuuriin. Moni byrokraattinen yksityiskohta voi sotkea suunnitelmia.

c.     Kuluista: älä oleta, mitä joku maksaa, ota selvää eri kustannuksista ja ole tarkka.

4.     Älä hätiköi

a.     Huonosti tehty näkyy. Jos säästät tai teet / teetät esimerkiksi huonoa visuaalisuutta, et teetä kotisivuja, yritykseesi ei mahdollisesti luoteta ja se näkyy myynnissäsi. Luottamus täytyy hankkia ennen kuin saat myyntiä. Vain ammattimaisen mielikuvan antaneeseen yritykseen luotetaan.

b.     Lanseeraa vasta kun olet valmis. Huomio se budjetissa.

5.     Hanki se asiantuntemus, jota sinulla ei ole.

Kirjanpito ei ole lainkaan ainoa asia, mitä tarvitset. Jos markkinointi ja visuaalisuus eivät ole vahvuuksiasi, on välttämätöntä teettää ammattilaisella. Kun näytät heti alusta lähtien ammattimaiselta ja luotettavalta, sinut myös mielletään ja muistetaan sellaisena. Yhtenäinen look and feel myös somessa ja muualla jää myös mieleen. Sinun täytyy löytää keinot saada kohderyhmäsi huomio, pienenäkin tekijänä pystyt erottumaan oikealla visuaalisuudella.


Myös yksinyrittäjän yrityksen perustaminen on monen yhteistyön tulosta. Oman kaupungin yritysneuvonnasta kannattaa kysyä neuvoa.

Previous
Previous

Miksi vierailijat eivät jää sivuillesi?

Next
Next

Visuaalisen viestinnän esimerkki: IITTALA HYPPÄSI TRENDIEN PARIIN