Visuaalisen viestinnän esimerkki: IITTALA HYPPÄSI TRENDIEN PARIIN

Harvoin noin tunnettu tekee täydellisen brändimuutoksen, josssa yritys ottaa riskin, miten brändiin sitoutuneet suhtautuvat. Usein suuret yritykset tekevät kerralla pienempiä ja vähän näkyviä uudistuksia pysyäkseen nykyaikaisena, mutta säilyttäen tunnistettavuutensa.

Se, että yritys meni eteenpäin ja uudisti ilmeensä herätti yllättävän paljon todella tunnepitoisia kommentteja. Tämä kertoo positiivisesti siitä, miten montaa ihmistä brändimuutos kosketti eli miten monella on jonkinlainen side brändiin.

Totuus on kuitenkin, että fontit ja väritkin vanhenevat ja jos haluat näyttää modernilta, muutoksia on tehtävä. Joskus täydellinen muutos on paras päätös.

PÄIVITYS NYKYAIKAAN

Miksi tällainen logo?

🎈 Raju repäisy moderniuteen, mahdollisimman erilainen, täydellinen uudistus.

🎈 Paljon julkisuutta uudistukselle.

🎈Keltainen on yksi kevään ja kesän trendiväreistä.

🎈Keltaisen ja mustan kontrasti on "raju" ja toimii isossa mittakaavassa myymälöissä erityisen näyttävänä. Keltaisella saa kauas näkyvän, tuoreen ilmeen (erityisesti kevättä kohti mentäessä). Brändiuudistus houkuttaa kävijöitä kauppaan, jopa vain katsomaan uudistusta livenä.

🎈On nerokasta ottaa mukaan historiaa, mitä Iittala meille edustaa.

🎈Tyhjän tilan käyttö on vuoden 2024 suuri trendi. Sanan ympärillä olevan keltaisen alueen koko on huomattava. Väri itsessään herättää huomion, mutta tuo tekstiä esiin ja huomion paitsi eri tavalla tekstiin, myös pelkkään tyhjään tilaan. Tyhjän tilan käyttö on yksi visuaalisen suunnittelun keino.

🎈Fonttitrendit suosivat nyt juuri tämän tyyppisiä fontteja. Yksinkertaisia, ajattomia, selkeästi tunnistettavia ja vähän taiteellisia. Teksti on juuri sopivan paksuinen ja erilainen, mutta ei liikaa. Se ei tule "vanhenemaan" kansainvälisestikään pian. Kirjaisimissa on mielenkiintoisia yksityiskohtia, kun katsoo tarkkaan.

🎈Uuden sloganin tai minkään muun lisätekstin sijaan laitettiin vuosiluku. Ilman sanoja "vuodesta / since" - toimii kaikilla markkinoilla.

Edellisen brändin somejuttujen tuhoaminen on jo suuri päätös. Samoin se, ettei kommentoi brändimuutosta todella omistautuneille faneille.

Brändiuudistuksen aiheuttama tunnekuohu oli ainutlaatuinen Suomessa. Ja kuinka paljon medianäkyvyyttä uudistus sai?

Oli todella rohkeaa tehdä tällainen totaalinen uudistus. Nostan todella hattua ja onnittelen yritystä, joka tunnustaa historiansa, mutta osoittaa olevansa eteenpäin menevä moderni yritys.

Previous
Previous

Visuaalinen viestintä aloittavassa yrityksessä - 5 kultaista ohjetta

Next
Next

Visuaalisen viestinnän osana typografia / fontit