Visuaalisen viestinnän osana typografia / fontit

Visuaalisen viestintä näkee typografian suurena asiana suunnittelussa. Usein kuitenkin ajatellaan, etteivät fonteilla ole väliä, mutta oikea fonttivalinta on tärkeä kaikille yrityksille.

Visuaalisessa viestinnässä fontit ovat tärkeä osa kokonaisuutta, jota viestit potentiaalisille asiakkaille. Valitsemalla oikeat fontit varmistat, että brändiviestisi on linjassa sävyn, ajatusten ja halutun vaikutelman kanssa. Fonteilla vahvistat muuta visuaalisuutta, tunteita ja tunteita, jotka haluat liittää brändiisi. Visuaalisessa viestinnässä fontit ovat olennainen osa vahvaa brändi-identiteettiä. Fontit, samoin kuin kaikki muu visuaalisuus, täytyy puhutella kohderyhmää. Fontit, samoin kuin kaikki muu visuaalisuus, ovat yhtenäistä brändiä.

Serif vs. Sans Serif: Mitä eroa niillä on? Mitä muita fontteja on?

Ennen kuin voit valita, mikä fontti sopii parhaiten sinulle, brändillesi ja malleillesi, joitakin perusasioita on hyvä tietää.  Ja vaikka on olemassa useita kirjasinluokkia (kuten komentosarja tai grafiikka), kaksi tärkeintä luokkaa ovat Serif vs. sans serif fontti. Mitä eroa niillä on? Millaisen viestin kukin lähettää? Ja mikä on paras fonttivalinta brändillesi?

Serif tarkoittaa koristeellista viivaaa tai kartiota, joka lisätään kirjaimen varren alkuun ja / tai loppuun, mikä luo pieniä vaaka- ja pystytasoja sanan sisällä. Serif-fonteissa on nuo koristeelliset viivat tai kapenevat (kutsutaan myös yleisesti "hännäksi" tai "jaloiksi"), kun taas sans serif -fonteilla ei ole.

Serif- ja sans-serif-fonttien lisäksi on on muita fonttiryhmiä: display-, script- ja monospace-fontit.

Display-fontit ovat tietyssä määrin persoonallisempia ja niissä on usein joku koristeellisempi elementti. Niistä saa helposti hyvän otsikkofontin, koska ne ovat kuitenkin selkeitä, mutta poikkeavat täysin yksinkertaisista. Näitä käytetään paljon suurikokoisissa teksteissä ja myös kun tekstit tarvitaan kuvana.

Script-fonteista tunnetuimpian ovat useimmat “handwriting” eli ns. käsinkirjoitetut kaunofontit. Script -fontit ovat vastakohta esimerkiksi monospace -fonteille tai muille hyvin suoraviivaisille fonteille. Niiden vaara on epäselvyys erityisesti verkkosivuilla, mutta toisaalta monet toimivat erinomaisesti ja toimivat kontrastina toisenlaisille fonteille. Nämä ovat myös usein naisille kohdistuneissa tuotteissa tuttuja. Logoissa näitä käytetään myös esim. niin, että vain yksi kirjain on tätä fonttia tai niitä muunnellaan itse lisää.

Monospace-fonttien kirjainte välillä on aina yhtä suuri väli, mikä tekee niistä hyödyllisiä koodauksessa ja ohjelmoinnissa. Ne ovat myös turvallisia verkkosivuilla.

visuaalinen viestitä fonttien avulla

Eri fonttityypit luovat eri mielikuvia ja sopivat erilaisiin tilanteisiin.

Fonttien yhdistämisestä tulee oma kirjoitus.

Kirjaimista (pääosin) tehdyt logot ovat yleistyneet paljon. Tyypillistä on muuttaa olemassa olevaa fonttia, kirjainten paikkoja, tiheyttä ja muodostaa kirjaimista kuvioita, ehkä myös kirjain /kirjaimia. Tai niitä yhdistetään sopivaan kuvioon. Ne yleensä tyyliltään pyrkivät kertomaan viestiä yrityksestä ja luonnollisesti jäämään mieleen.

Fonttisuunnittelu ja -valinta yhdistetään aivojen tunteisiin. Kuten värit ja muu visuaalisuus, myös fontit herättävät tunteita ja assosiaatioita. Suurin osa näistä on alitajunnassamme, mutta vaikuttavat tekoihimme, kuten ostopäätöksiin.

Fonttipsykologialla tutkitaan, miten erilaiset fontit ja typografiset tyylit vaikuttavat ajatuksiimme, tunteisiimme ja käyttäytymiseemme. Jälleen on kyse siitä, että pystymme eri visuaalisin keinoin vaikuttamaan potentiaaalisiin asiakkaisiin / kohderyhmään ja nimenomaan heidän alitajuntaansa.


Samalla fontilla voit saada eri näköistä ja etenkin jos käytät fonttia, jossa on paljon vaihtoehtoja. Fonttiperheillä saat myös vaihtelua ilman että kaikki fontit ovat erilaisia.

Fonteilla voit luoda myös kontrastin. Voit valita kaksi täysin erilaista fonttia ja yhdistää nämä

Julkaisuohjelmilla (samoin kuin useimmilla web ohjelmilla) pystyt editoimaan fontteja:

  1. Fontin valinta Valitse fontti tai fonttiperhe: valitse hyvä ja oikea fontti verkkoon

  1. Paino (weight)- Valitse koko kappaletekstin fontin paino eli onko fontti esimerkiksi bold -paksumpi

  2. Fonttikoko Valitse työpöydän koko kappaletekstin Normaali fonttikoko. Fonttikoon yksikköinä on normaali luku (esim 12-60) tai suhteellinen, joka muuttuu näytön mukana. Tarkista aina, miten fonttikoko näkyy esim. mobiilissa. Leipäteksti on yleensä 15-18 ja otsikko 30-50.

    Fonttikoko saatetaan määrittää erikseen eri ruuduille ja ohjelma tarjoaa yleensä tähän suoraan muut, kun koko on valittu. Suhteellisella koolla saavutetaan yleensä parempi responsiivinen tulos.

  3. Riviväli tarkoittaa jokaisen tekstirivin väliin jäävän tyhjän tilan määrää.
    Voit määrittää
    kappaletekstin fontin rivinkorkeuden (määritetty fonttikokonumeroin tai em:inä). Jos riviväli määritetään fonttien pistekoon mukaan, sama numero tarkoittaa että kirjaimet ovat korkeussuunnassa kiinni toisissaan. Esimerkiksi fonttikoko 16 vaatii rivivälin 18-20.
    Suhteellinen (em) tarkoittaa, että numero 1 vastaa kirjasien kokoa eli sillä asetuksella kirjaimet olisivat kiinni toisissaan. Optimaalinen riviväli on yleensä noin 1,2–2 kertaa kirjasinkoko riippuen myös haluttavasta tyylistä ja fontista. Toiset fontit vievät enemmän tilaa ja jos vaihdat fonttia, tarkista aina, että riviväli näyttää hyvältä. Joillakin fonteilla on suuri ero pienissäkin muutoksissa, joskus kannattaa kokeilla tarkempaa numeroa kuten 1.15 joka saattaa tehdä juuri sopivan muutoksen 1.1 verrattuna.

  4. Kirjainväli - Määritä kappaletekstin kirjainten välinen väli, jos määritetty em:nä, sama pätee kuten edelliseen 1=normaali. Testaa ja katso monelta näytöltä!

Previous
Previous

Visuaalisen viestinnän esimerkki: IITTALA HYPPÄSI TRENDIEN PARIIN

Next
Next

Visuaalinen markkinointi – keino vaikuttaa ostopäätöksiin